"Агенция" за модели продължава да прилага печеливша схема за измама на родители. Накратко далаверата е следната: Ако имаш дете, за което смяташ, че притежава данни за екран, регистрираш себе си и отрочето си в нарочно създаден сайт. Прилагаш снимки на детето, попълваш и собствените си данни, включително телефон и адрес. След това получаваш смс, на който трябва да отговориш няколко пъти, за да потвърдиш регистрацията си. Всеки от смс-ите струва по 6 лв.
До няколко дни родителят, най-често майката, получава обаждане, с което й се обяснява екзалтирано, че детето е прието единодушно от комисия, че много са го харесали и че трябва да му се направи професионална фотосесия, за да му се гарантира успех. Преди това обаче майката получава документи – договор, ваучър-чек и декларация. Документите пристигат с куриер и с наложен платеж от 60 лв. например.
Чуйте в звуковия файл една потърпевша майка, която се е усетила навреме и е „изгоряла” само с 18 лв за смс-и и таксата от 60 лв, която е платила на куриера. Историята разказва пред Дарик варненка, чиято дъщеря е на 6 години.
В конкретния случай регистрацията се прави в сайта mediagrupbg.com.
Така наречените документи, които въпросната майка е получила, са отпечатани на най-обикновен принтер, на жълта твърда хартия, която може да се намери във всяка книжарница за офис консумативи. Най-отгоре стоят европейското и българското знаме в черно бяло (на ваучъра са цветни) и гръмкото име на Филмова къща „Бояна Мениджмънт”. Подобна фирма не е регистрирана никъде. Измамниците са използвали известното на всички име на Филмова къща „Бояна” и са прибавили една единствена дума, звучаща авторитетно. В сертификата се казва, че офисът им се намира в сградата на БТВ, но стационарни телефони липсват. Посочен е един мобилен номер. Точно от този номер са позвънили на майката от Варна, която сигнализира в Дарик. Любезният агент се е представил с името Георги Нешев. Многократните опити на Дарик да се свърже с него бяха безуспешни.
Стигаме до трогателния „Ваучър-чек GOLD”, който е на стойност 498.00 лв и е „по европейски стандарт за развитие на българския шоубизнес "Красив свят". Подобна програма с подобно име не съществува нито в България, нито в целия ЕС. Примамливото в чека е, че родителят трябва да заплати САМО 149 лв за снимките, а иначе получава профил в агенцията за 2-годишен период, както и фотосесия, която ще струва на семейството само 19.90лв вместо „реалните” 299 лв. Уникалният код върху „документите” е написан на ръка. Професионалният фотограф също не отговаря на посочения телефон. А от сертификата научаваме, че след фотосесията, заплащане на снимките и т.н. ще получим „ПРЕДЛОЖЕНИЕ ЗА УЧАСТИЕ ВЪВ ФИЛМОВА ПРОДУКЦИЯ – КАСТИНГ САМО ЗА ПРЕМИНАЛИТЕ И ПОЛУЧИЛИТЕ СЕРТИФИКАТ – ЛЯТО 2014Г.”
И още за шанса да се снимаш във филм от „сертификата”:
„По проекта 0016/14 (?!?!?! – бел. Ред.) имаме право да Ви поканим за кастинг, който ще се състои в края на декември 2013 год., като участието е за заснемане на филмова продукция на територията на България, като работните дни са 75 – з месеца (март, април, май) заетост и предложеното заплащане е 49 евро на ден. Общият хонорар е 3675 евро. Документа за кастинга ще получите след издаването на сертификата. След разглеждането на Вашия снимков материал, който сте ни изпратили по време на кандидатурата Ви, екипът ни реши, че Вие имате нужните качества и данни, за да бъдете включени в проект „Лято 2014”. Успех!!!”
Подобна схема не е нещо ново за света на българските измамници. Още през 2010 година журналистката от БТВ Мариана Векилска прави репортаж по темата, а лицата, както ще разберете след малко, са същите. Миналата година „Хрътките” направиха разследване на фирма с име „Ред модел”, използвала същата схема, но с малко по-различни цени. През януари тази година агенция Блиц също публикува статия по темата, но за фирма “Фреш Фешън”. По информация оттогава (на агенция Блиц) според предварителни изчисления тя е прибрала над 300 милиона лева от далаверата, а може да се окажат и повече. Става въпрос за набиране на статисти и модели, които чрез посредничеството на фирмата ще имат предимство при кастингите на различните филмови продукции, които се правят у нас. Последният, за който са обещавали участие, бил “Древният Рим”, който щял да се снима това лято в Лондон. От оплакванията в различните форуми от страна на прецакани амбициозни родители, става ясно, че средно са били завличани с около 2070 лева. След като излъганите се усетили и започнали да коментират в интернет, “модната агенция” просто се прекръствала – първо на “Топ моделс”, после “Ред Моделс”, “Зоната мода” и други.
В конкретния варненски случай очевидно става дума за ново прекръстване. Сайтовете, известни през изминалите няколко години с подобна дейност, са най-различни, но очевидно зад тях стоят едни и същи хора. Rabotamoda.com, PREZENTACIITE.COM, STATISTI.BG, REDMODEL.BG, FFSOFIA.COM, MODELI.BG...
Сега е ред на сайта mediagrupbg.com.
Под регистрационния формуляр с много ситни букви е изписано:
Този сайт е собственост на Груп медия БГ
Услугите за sms-те се поддържат от Тера комюникейшънс АД.
Цената на 1 sms към кратък номер 1982 е 6.00лв. с ДДС за всички мобилни оператори
Проверка на Дарик в търговския регистър показа, че въпросната фирма „Груп медия БГ” е регистрирана съвсем скоро – през януари тази година, размерът на капитала е 2 лв., а едноличен собственик е Ивайло Ивайлов Димитров, роден през 1991 година в Кюстендил. Предметът на дейност – онлайн продажби, консултации и всяка друга дейност, която не е забранена от закона.
На същото име е регистрирана и друга фирма – „Ред Моделс” ЕООД, която вече е позната с подобна измама. Съдружници на Ивайло Димитров в „Ред моделс” са Боян Боянов и Ахмед Али, печално известни от разследване на БТВ и предаването „Хрътките” от 2012 година. Интересното е, че през юни тази година Ахмед Али си е прехвърлил дяловете на 22-годишния младеж, като преди това е получил дяловете и на Боянов. Така Ивайло Димитров се води собственик на две фирми за набиране и промоциране на мераклии за модели, статисти, манекени, промоутъри, презентатори и хостеси.
Една и съща схема, едни и същи хора, но с различни фирми и различни сайтове. Въпреки появилите се информации по медиите, явно родителите остават неинформирани за подобни опасности за децата си и семейния си бюджет.
Родителското желание собственото ти дете да успее в живота, за предпочитане бляскаво, не е от вчера и никога няма да има край. Най-вероятно и измамниците, спекулиращи и печелещи от амбицията на майките за техните деца, няма да спрат, докато има хора, които да виждат в подобна схема шанс за детето си.