Два кораба на БМФ преминават в момента Аденския залив. Други два се очаква да прекосят опасната за кораби зона в следващите няколко дни. Това съобщи за Дарик кап. Христо Донев - изпълнителен директор на Параходството и председател на Българска асоциация на корабопритежателите.
Корабът „София"/14 101 тона/ напуска Аденския залив в източна посока, а „Вола 1"/21 395 тона/ се движи на запад. Утре край бреговете на Сомалия се очаква да премине 42 700-тонния „Хемус", а след няколко дни и 42 600-тонния „Стара планина".
„Корабите са застраховани срещу отвличания. Това нищо не значи, защото когато са в плен, корабите престояват месец, а това значи голяма загуба. Особено тежка обаче е най-вече моралната част", посочи кап. Донев.
„Учудващо е как в съвремения свят, при изразходването на толкова много пари за оборудване на военни кораби и сателити, не можем да се оправим с едни ниско цивилизовани пирати. Които излиза, че са по-добри от НАТО и силите на Еврпейската общност", коментира шефът на БМФ.
Относително е да се каже дали заобикалянето на Аденския залив излиза по-скъпо от плащането на откуп при похищение, заяви кап. Никола Христов - председател на Българската асоциация на корабните брокери и агенти. При дневна ставка за кораб около 20-25 000 долара, плюс гориво за около 15 000 долара на ден, при увеличаване на рейса с 30 дни разходите при заобикаляне се увеличават с милион и повече долара, посочи кап. Христов.
„Вместо да си заслужава риска по-добре в НАТО и ООН да вземат да сформират някаква специална част и да отидат да си разчистят нещата, както се полага. Както го е правила навремето Британската кралска флотилия. При съвременните средства за комуникация, следене и разузнаване е смешно да говорим за пиратство. Освен ако няма някакъв особен вид подкрепа с цел дестабилизиране на обстановката в определени райони", смята председателят на родните корабни брокери и агенти.