16 варненски школа са подали документи в Министерството на образованието до края на януари, за да получат статут на иновативно училище. Приемът беше извършен изцяло по електронен път, а крайният срок беше 31 януари. Във втория етап на процедурата ще се включат и регионалните управления по образованието, поясни за в. „Черно море“ началникът на Регионалното управление на образованието (РУО) – Варна Венцеслава Генова. Предстои от министерството да осигурят електронен достъп по места до документите на кандидатствалите училища.
Комисия във всяко РУО ще оценява подадените предложения по всеки един елемент, в който ще се въвежда иновация. Ще бъдат съпоставяни нормативните изисквания с разписаните от всяко училище планове.
След като всяко РУО излезе със становище за училищата в неговата област, предложенията ще бъдат разгледани в обществена комисия. Тя от своя страна до 28 април 2017 г. трябва да подготви списък за одобрение на иновативни училища от Министерския съвет, който да бъде обявен на 31 май.
Общо 226 са подадените в срок проекти за иновации от 203 училища, показва справка със сайта на МОН. Най-много подадени проекти има от училища в София-град – 64. По 16 проекта са подадени от Варна, Пловдив и София-област. От Стара Загора – 12, а от Велико Търново – 11.
Според новия образователен закон иновациите може да са в четири насоки – разработване и въвеждане на иновативни елементи по отношение на организацията и съдържанието на обучението; използване на нови методи на преподаване; усъвършенстване на управлението и учебната среда; разработване по нов начин на учебно съдържание, учебни програми и планове.
Целта е новите форми на работа да засилят интереса на децата към ученето, да им помогнат по-лесно да усвояват знания и да развиват своите таланти, да подобрят резултатите и критичното си мислене.
Едно от важните изисквания към кандидатите е училищните проекти за иновации да са одобрени от родителите на всички деца, с които ще се работи по нов начин. Задължително е също обучението да е съобразено с държавните образователни стандарти и да отговаря на принципите и целите на националните и европейските приоритети в сферата.
Взема се предвид доколко материалната база е в съответствие с предлаганата иновация, за да се гарантира сигурност и безопасни условия за учители и ученици.
Всяко от школата, което кандидатства, трябва да е описало с какво предлаганата иновация допринася за реализиране на училищния план за развитие в следващите 5 години. Добре е да има и вече реализирани проекти в подобно направление. Подава се също така информация за броя на учениците и учителите, включени в иновативния процес, като педагозите задължително трябва да са преминали курсове и обучения в тази насока и да притежават съответната квалификация.
При оценяване на проектите ще се взема предвид също дали има възможност за разширяване обхвата на предлаганата иновация.
За иновативни могат да кандидатстват неспециализирани държавни или частни школа. Обявяването им става с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на образованието и науката. Целта на програмата е изграждане на мрежа от иновативни училища в България. Предвижда се възможност други школа също да се допитат до опита и добрите практики на училищата, които вече са разработили и въвели иновации.