По проект „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт", до края на годината Стара Загора ще разполага с най-добрите автобуси в България, последна дума на техниката с най-високия екостандарт - Евро 6, за обем и екологичност на двигателите, оборудвани с информационна система и виденаблюдение.
Те напълно ще обновят градския транспорт, който ще бъде изцяло общински, подчерта на пресконференция днес ресорният зам.-кмет Йордан Николов, временно изпълняващ длъжността кмет на Стара Загора.
Заради завишените от тази година европейски изисквания за екологичност на градския транспорт, е въведен Стандарт Евро 6 на дизеловите двигатели, поради което Стара Загора ще бъде първият град у нас с такива автобуси, както и с въведената телематика - информационна система за разписанието и движението на автобуси и тролейбуси.
Изпълнението на проекта за интегриран градски транспорт позволи и цялостното обновление на тролейбусния парк с 14 нови тролейбуса, заедно с предишните 8, закупени миналата година по проект на програма „Околна среда".
Николов припомни още, че доставката на 55 нови автобуса стана възможна чрез осигурените от правителството 30 млн.лв. спестени средства по изпълнението на ОП „Регионално развитие" 2007-2013.
Те бяха включени като допълнителен компонент в обхвата на транспортния проект. За нуждите на градския транспорт в града се произвеждат 5 съчленени автобуса от чешката фирма Сор Либхави. Договорът за производство и доставка на 50 нови солови автобуса е с полската фирма „Соларис".
Според представителя на Соларис - България Милен Николов, който също участва в пресконференцията днес, тяхната е най-добрата от подадените оферти в рамките на заложения бюджет.
Соловите автобуси ще струват около 500 хил.лв., съчленените - около 650 хил. лв., а тролейбусите са по около 800 хил.лв., стана ясно още днес. Николов отговори на нападки в медиите, че цената на старозагорските автобуси е по-висока, отколкото тази във Варна и в София.
Автобусите във Варна са на цена 207 000 евро, срещу 269 000 евро за Стара Загора, но са с норма на емисиите Евро 5, стар модел, в края на законния срок за доставка, докато старозагорските са „последна дума на техниката", обясни той и изтъкна разликата в обема на двигателите.
Заложените в обществената поръчка за автобусите на Стара Загора параметри изискват доставката на големи двигатели, с дълъг живот, гаранционни и сервизни условия, които да фиксират или направят предвидими разходите за поддръжка и експлоатация. Поради тези причини „Тролейбусни и автобусни превози" ЕООД Стара Загора включва в цената на доставката специализирано диагностично оборудване, както и обучението за правилна диагностика на механиците в базата на производителя.
Съществени са разликите и в салона на автобусите за Стара Загора, които имат вътрешен информационен и два допълнителни дисплея, 4 камери за видеонаблюдение, които липсват от нискобюджетното искане на Варна и София. Скъсеният на 110 дни срок за доставка в Стара Загора, срещу 270 дни за другите градове, също определя оскъпяването на старозагорските автобуси.