НАРУ иска запазване на ресурсните учители по места
НАРУ иска запазване на ресурсните учители по места / Dariknews.bg, архив

Националната асоциация на ресурсните учители поиска запазването по места на ресурсните учители въпреки закриването на ресурсните центрове, регламентирано с приемането на новия закон за училищното и предучилищното образование. Това стана със специална декларация, подписана от председателя на Управителния съвет на НАРУ Калоян Дамянов.

Законопроектът мина официално на второ четене в парламента и предстои да бъдат приети и подзаконовите документи, за да може той да заработи.

"Законът за предучилищното и училищното образование е дългоочакван и важен за цялата системата на средното образование, но и също така за цялото българско общество.
НАРУ участваше активно от самото начало на създаването на законопректа и в съпътстващите го дискусии и дебати.
Удволетворени сме, че голяма част от нашите опасения намериха своето естествено решение в приетия закон от Народното събрание", се казва в позицията на НАРУ

"Това стана възможно благодарение на съвместната ни работа и комуникация с народните представители от всички политически сили. Много често българските политици биват критикувани основателно, но си струва да се отбележи, че по този закон имаше много конструктивен дебат и затова вероятно се стигна до този компромисен текст.

Като специализирана организация в сферата на образователно включване и благосъстоянието на децата и учениците със специални образователни потребности изказваме удовлетворение от няколко основни момента:

- Създването на Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование (РЦПППО) гарантира приемственост на сериозната практика и експертиза на ресурсните центрове от една страна, и от друга осигурява държавната подкрепа при реализирането на приобщаващо образование.

- Структурирането на Регионален екип за подкрепа на личностно развитие на деца и ученици със специални образователни потребности ще доведе до радикално нов подход при оценяването на специалните образователни потребности, много по-задълбочена и всеобхватна от формалната оценка на сегашните ЕКПО към РИО в цялата страна.

- Делегирането на отговорности на училищните екипи за личностно развитие ще допренесе за затвърждаване на водещата роля на училището като място за приобщаване на всички деца, независимо от тяхното различие;

- Отдавна беше необходима реформа в сферата на специалните училища и решителната стъпка за преструктуриране на помощните училища в центрове за специална образователна подкрепа осигурява възможност за нова перспектива пред специалното образование в страната;

- Регламентирането на допълнителна образователна подкрепа като възможност за осъществяването й в училище, но и търсене на такава извън него, осигурява възможност за многообразие и качествено подпомагане в интерес на всяко дете и в зависимост от специфичните му потребности.

- Продължаване на предоставянето на ресурсно подпомагане от регионалните центрове за подкрепа на процеса за приобщаващо образование в училищата и детските градини с недостатъчен брой деца с такива потребности за създаване на самостоятелна група гарантира равен достъп до образование във всяко населено място, независимо от местоположение и обхват на учебното заведение", категорични са от НАРУ.

"Наред с безспорните достижения на новия закон, бихме искали да насочим общественото вниманието върху следните важни въпроси, които ще поставим и по време на обсъждането на държавните образователни стандарти:

- От изключително важно значение за нашата общност е да се запазят по места ресурсните учители, които осъществяват ресурсно подпомагане в училищата и детската градина до този момент. Изградените трайни взаимоотношения и доверие с децата и родителите са ключови за образователното приобщаване.

В тази връзка разчитаме на МОН и ще настояваме за изготвяне на методически указания към РИО и училищната система за гарантиране на присъствието на именно тези хора, които проправиха пътя за осъществяване на образователна подкрепа и включване;

- Считаме за излишно регионалният екип за подкрепа на личностното развитие на деца и ученици със специални образователни потребности да се оглавява от експерт от РИО. В голямата си част тези експерти са твърде натоварени с административни тежести и не биха могли ефективно да изпълняват тази роля предвид тежестта на новата комплексна образователна оценка;

- В рамките на първата година от реализацията на новия закон считаме за необходимо да се обособи Национален център за подкрепа на приобщаващото образование като национално звено за координация, методическа подкрепа и изследвания в сферата на приобщаващото образование към Министъра на образованието и науката.

Въпреки посочените препоръки, считаме, че законът поставя много добра основа за продължаване на развитието на училищното приобщаване и нашата организация се ангажира да подпомага в цялост този процес", завършва позицията на НАРУ.