От ноември 2024 г., когато са правени първите тестове на софтуера, с който се регистрират влизащите в центъра на София замърсяващи автомобили, досега броят нарушители, влизащи в Нискоемисионната зона, е спаднал почти 10 пъти, съобщи пред БНР-Радио София Надежда Бобчева, зам.-кмет на София в направление "Зелена система, екология и земеползване".
"Хубавото е, че повечето предупредени, не повтарят", отбеляза Бобчева.
Тя напомни, че от 1.12. 2025 рингът на Нискоемисионната зона в София ще се разшири, като идеята е гражданите да търсят "по-екологични алтернативи за придвижване".
Зам.-кметът подчерта, че това е поредна мярка. Но за постигане на търсения ефект – по-добро качество на въздуха, трябва комплексен подход.
Столичната община разчита само на официалните измервателни станции на МОСВ, които в София са само 5. И гражданите, и специалистите осъзнават, че този брой не е достатъчен за големия град.
През 2024 г. е направена ревизия на общинските станции, но се е оказало, че те не са достатъчно надеждни. Някои жители доброволно си поставят сензори за въздуха, но по думите на Бобчева, за да се реагира на данните, станцията трябва да отговоря на 3 условия: да измерва вярно нивото на ФПЧ (фини прахови частици), да е под контрола на общината и решението (мрежата) да не е твърде скъпо за софиянци.
По време на ремонта на Орлов мост станцията там беше спряна. Тя даваше актуална информация за ключова част от града, но е собственост на МОСВ. Ако от ведомството решат да я върнат, от Общината обещават съдействие.
Бобчева допълни, че принципно решението за какво ще отидат парите, събрани от глоби, се взема от Столичната община, така че съществува възможност средствата да бъдат разходвани за нови уреди и сензори за качеството на въздуха в София.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня.