/ БГНЕС
“Днес отбелязваме 122 години от създаването на съвременния градски транспорт в София - през януари 1901 г. са стартирали първите трамваи в столицата, това е било едно голямо събитие за времето си”, това заяви за БГНЕС заместник-кметът по транспорт Дончо Барбалов.

Кметът обясни, че автобусите като градски транспорт се появяват по улиците на града през 1935 г., тролеите - през 1941 година.

ретро трамвай
БГНЕС

По повод празника „Столичен електротранспорт“ организира безплатна панорамна обиколка с ретро трамвай по маршрута пл. „Възраждане“ – ул. „Граф Игнатиев“ – пл. „Журналист“ и обратно.

Най-малките пътници получиха и подарък - приказни книжки за оцветяване. “Дойдохме, защото искаме да видим един добре поддържан, добре реставриран исторически трамвай”, обясни заместник-кметът Барбалов.

ретро трамвай
БГНЕС

Детските книжки за оцветяване ще запазят много красиви спомени у децата, а възрастните посетители пък ще могат да си припомнят едни много различни години от историята на София. "Преди 122 години София е била един от първите градове в Европа със съвременен градски транспорт, но и до ден-днешен продължаваме да сме водещи в тази област”, радва се зам.-кметът.

ретро трамвай
БГНЕС

А празничният трамвай едва събираше желаещите да се повозят. За Георги и Мариела Илиеви пътешествието с ретро трамвай беше вълнуващо съботно преживяване, което ще бъде тема на бъдещи разкази с приятели и роднини. “Беше много интересно, от няколко години се каним да се повозим, така че сме радостни, че и нашия ден дойде”, похвали се  Мариела Илиева. “Беше много впечатляващо, от много години искам да се кача на трамвая и беше много интересно. От много време очаквам с нетърпение тази инициатива с празничния трамвай на Столичната община, така че съм наистина много щастлив", заяви и Георги Илиев.

ретро трамвай
БГНЕС

Първите сведения за транспорт, наричан от софиянци "трамвай", се появяват в края на XIX век. Тогава превозното средство представлявало т. нар. конски омнибус, чийто маршрут свързвал днешния площад "Света Неделя" с гарата, Горна баня и Княжево.

ретро трамвай
БГНЕС

През 1898 година общината сключва договор с френско дружество, което да поддържа осветлението и мрежата и с белгийско, което да достави мотрисите.

През 1901 година са открити шест линии. Първият трамвай се е движел около центъра. Единият маршрут е бил от Централна гара до катедралата "Свети Крал". Другият е преминавал по улица "Търговска“, а третият е вървял по маршрута на днешните трамваи 20 и 22 – от улица "Странджа“ до малко преди гара "Подуяне".

Първата трамвайна линия по Граф Игнатиев е пусната през 1901 г.

ретро трамвай
БГНЕС

Градът се е обслужвал от белгийско дружество. Първите мотриси са били белгийски с електроника на ББС. Мотрисите, които пристигат малко преди Първата световна война са от марката "Цепелин" се движат по маршрута до квартал "Княжево". След отделянето ни от белгийското дружество, следват договори с фирми като "Сименс", „Ман“, "Бреда" и други западни марки. Първият български трамвай пък излиза от завода през 1924 година под формата на ремарке, построено от екипа на инженер Теодосий Кардалев.

ретро трамвай
БГНЕС

Първите трамвайни мотриси, произведени изцяло в България се появяват през 50-те години, когато по маршрута на трамвай №5 поема специално произведената за нея мотриса "Република". Разрастването на трамвайната мрежа и появата на нови 10 линии през 50-те, налага производството и на други модели подвижен състав. Така се появяват мотрисите "Космонавт", "Комсомолец", "България 1300" и "София".

ретро трамвай
БГНЕС

През 1941 година тръгва първата тролейбусна линия, свързваща Княжево с тогава все още село Горна Баня. По време, а и след Втората световна война, този вид транспорт спира, а през 50-те години бива подновено изграждането на тролейбусните линии. Характерното за тролейбусните линии е това, че увеличаващият се пътникопоток, особено в южните квартали на София, налага покупката на много нови возила. В началото на 60-те години, тогавашната Столична дирекция "Тролейбусен транспорт", сключва договор с "Шкода" за доставката на няколкостотин бройки от модела "9 ТР". Тези тролейбуси стават най-разпространените не само в София, но и в цяла България по онова време. 
БГНЕС