Националната система за ранно предупреждение и оповестяване на органите на изпълнителната власт и съставните части на Единната спасителна система (Национална оповестителна система) е изградена изцяло и ще бъде тествана днес. Тя беше въведена от Министерството на извънредните ситуации /МИС/ на национално, областно, общинско ниво и ниво населени места за 5 месеца.
Системата осигурява бързо информиране, координация на силите за реагиране и взимане на адекватни решения от представителите на властта при заплаха или настъпило бедствие. Оповестяването се извършва чрез автоматично набиране на телефони на длъжностни лица. Всяко лице въвежда персонален идентификационен номер (ПИН) и прослушва предварително записано съобщение или глас „на живо", който предоставя информация за заплаха или възникнало бедствие и издава указания за действие. В случай, че съобщението е с продължителност 1 минута, 150 длъжностни лица могат да бъдат оповестени само за 5 минути.
Оповестителната система е изключително надеждна. При „срив" в един от Оперативните комуникационно-информационни центрове на Министерство на извънредните ситуации, които извършват оповестяване, функциите му автоматично се поемат от друг. Ситуационният център на МИС и изграденият алтернативен национален център могат да оповестят както цялата страна, така и отделни нейни територии.
В базата данни са въведени 4 телефонни номера за контакт. В случай, че длъжностното лице не отговори на първия въведен телефон, системата автоматично избира следващия, подаден в базата данни. Резултатите за оповестените и неоповестени лица се регистрират автоматично и органът на управление знае във всеки момент до кого е достигнала информацията.
Капацитетът за оповестяване е до 28 000 лица. Включените в базата данни длъжностни лица - президент, председател на Народното събрание, министър-председател, министри, ръководители на други централни ведомства, Координационен щаб към министъра на извънредните ситуации, щабове за координация и контрол към министерства и ведомства, областни управители, областни координационни щабове, кметове, общински координационни щабове и спасители, са 7 541. В базата данни могат да бъдат въведени и доброволци, които също да бъдат мобилизирани при извънредна ситуация.
В зависимост от необходимостта могат да бъдат оповестявани различни групи. Системата позволява и конферентна връзка с до 30 длъжностни лица, независимо от местонахождението им.
Тестът ще се проведе на национално ниво, в 25 области и 232 общини в страната (без областите Варна, Разград и Благоевград, които бяха тествани на 2 април т. г.).