Четвъртото издание на театралния форум „Европейска театрална работилница”, който се проведе в Русе от 22 до 25 юни, се характеризира с много добри изяви на професионални състави от Румъния и Австрия.
Австрийският театър ”Пигмалион” от Виена на 22 юни откри фестивала с постановката „Играчът” по романа на Ф. М. Достоевски „Играчът на ролетка”. Съсредоточили постановката си върху действията и преживяванията на главния герой Алексей, в чудесното изпълнение на актьора Филип Каплан, двамата постановчици – Джейрун Цино и Райнхолд Гуглер, ни представиха спектакъл, в който сатирично изиграни фигури разкриха разрушителната сила на страстта към ролетката и онези вътрешни корозии на човешката психика, обладана от манията за пари и просперитет в обществото. Самотността се оказва финал на тази страст.
Своебразен щрих в афиша на срещата бе и гостуването на 23 юни на състава на Нешка Робева и Влади Въргала с танцовия комедиен спектакъл „Разбъркай го – да се оправи”.
На 24 юни театър „Одеон” от Букурещ, който досега винаги е участвал в изданията на Срещата, представи пиесата на Вернер Шваб „Президентките”. Поставянето на твобрата на този австрийски драматург винаги е било съпровождано със скандал, но Театър”Одеон” избягва тази ситуация. Създаден е спектакъл, който съсредоточено и зряло, чрез играта на трите великолепни актриси Кока Блоос, Дорина Лазар и Емилия Добрин създава атмосферата в която три възрастни жени разголват безпощадно живота си, желаейки да изхвърлят от съзнанието си онези злини, правили в живота си. Ненапразно пиесата завършва с думите на една от героините: ”Всеки пази един труп в мазата си”. Видяхме един камерен спектакъл, в който остротата на думата и отзвучаващото мълчание бяха основни акценти в него.
Бляскав и впечатляващ финал сложи театър „Маска”, Букурещ. На 24 юни те представиха на открито пърформанса„Живи статуи”. Площадът пред театъра и градината около Паметника на свободата и фонтана пред Общината за около два часа вечерта оживяха от дваесет и пет „Живи статуи”, в чиито одежди на различни персонажи влязоха актьори от Театър „Маска”. Русенци бяха буквално удивени от този вид театър и трескаво обикаляха около всички площадки, наблюдавайки стилизираните куклени етюди на героите. На другия ден, 25 юни, отново „Живи статуи” и клоуни на кокили приканваха русенци на спектакъла „Ромео и Жулиета”, създаден в естетиката на „Живите статуи”. Този спектакъл показа в пълен блясък таланта и майсторството на актьорите от Театър „Маска”, които чрез средствата на пантомимата, марионетния театър, стилизирания жест и стилистиката на движенческия театър показаха в духа на Шекспир неговата трагедия „Ромео и Жулиета”. Визията на спектакъла, неговата музикална среда и особено костюмите допълниха атмосферата на това представление, което казва много на зрителя с мълчанието си, в което жестът става метафора на цял един живот.