Започва реконструкцията и консервацията на Нимфеума на Бунарджика в Пловдив. Възраждането на Светилището на нимфите - едно от емблематичните места на „Хълма на изворите“, както е било наричано тепето от древни времена, е по инициатива на кмета на район „Централен“ Георги Стаменов и на заместник.-кмета по култура, археология и туризъм Пламен Панов. Реконструкцията и консервацията се финансират изцяло от сдружение „Бизнесът за Пловдив“, съобщават от Общината.
Днес по време на огледа на място, Стаменов и Панов благодариха за подкрепата на изпълнителния директор на „Бизнесът за Пловдив“ Александър Стайков и на галериста Стоян Даскалов, също член на сдружението, обединяващо 32 водещи пловдивски дружества.
„Благодаря за помощта на дълготрайния стратегически партньор на район „Централен“ – СНЦ „Бизнесът за Пловдив“. Надявам се след реконструкцията, тази емблема на града на тепетата да върне духа и колорита си. Признателен съм на всеки един от членовете на Сдружението, че водени от любовта си към Пловдив, помагат за реставрацията на поредния паметник на културата и оставят трайна следа в историята“, подчерта Георги Стаменов.
„От създаването си до днес, Сдружението нееднократно партнира на общината и е вече доказан партньор в осъществяването на редица инициативи – концерти, изложби, а къщата на Иван Черноземски, в която се помещава сдружението е едно от новите, алтернативни пространства за култура в Пловдив. Благодарим ви за подкрепата“, коментира Пламен Панов.
Проектът за възстановяване на светилището на нимфите спечели първо място в шестия национален конкурс за опазване на архитектурното наследство на IKOMOS. Той е предоставен безвъзмездно на район „Централен“от автора - пловдивчанката архитект Гергана Спасова – Иванова, дипломант в професионалния курс по опазване на архитектурното наследство към École de Chaillot (Екол де Шайо) в Париж. Двугодишната програма на École de Chaillot (Екол де Шайо) е уникална с обучаването на специалисти на най-високо ниво. Тя стартира през 2017 в партньорство с Община Пловдив, Френския културен институт, Министерство на културата, УАСГ и КАБ. Вече има установена практика участниците в курса да даряват свои проекти за реставрация на знакови обекти в Пловдив. Проектът „Светилище на нимфите в Пловдив“ на арх. Гергана Спасова – Иванова беше фаворит на журито по време на Шестата национална изложба-конкурс за дипломни работи на студенти по архитектура и в магистърски програми по опазване на архитектурното наследство.
Нимфеума на Бунарджика е построен в римско време, пръв за него разказва известен западноевропейски пътешественик през XVI век. През 1910 година Нимфеумът е разрушен, а след това е възстановен при управлението на пловдивския кмет Божидар Здравков – един от големите радетели за опазването на архитектурното наследство на града.
Нимфеумите са светилища, посветени на нимфите, които се изграждали до реки или извори. Нимфите са едни от най-почитаните божества в земите на траките след тракийския конник. Това са богините на изворната вода, девствената природа и здравето. Често придружават Артемида, предвождани от козеногия бог на стадата Пан. Археолозите ги откриват изобразени като танцуващи млади жени, голи или облечени, а до тях има съд с изливаща се течност или мидена черупка. Техните атрибути са ябълката, мака, трендафила и житния клас, а следи от тях се откриват край изворите.
Според една от легендите, който веднъж пие вода от чешмата на Светилището на нимфите, остава в Пловдив завинаги.
Днес по време на огледа на място, Стаменов и Панов благодариха за подкрепата на изпълнителния директор на „Бизнесът за Пловдив“ Александър Стайков и на галериста Стоян Даскалов, също член на сдружението, обединяващо 32 водещи пловдивски дружества.
„Благодаря за помощта на дълготрайния стратегически партньор на район „Централен“ – СНЦ „Бизнесът за Пловдив“. Надявам се след реконструкцията, тази емблема на града на тепетата да върне духа и колорита си. Признателен съм на всеки един от членовете на Сдружението, че водени от любовта си към Пловдив, помагат за реставрацията на поредния паметник на културата и оставят трайна следа в историята“, подчерта Георги Стаменов.
„От създаването си до днес, Сдружението нееднократно партнира на общината и е вече доказан партньор в осъществяването на редица инициативи – концерти, изложби, а къщата на Иван Черноземски, в която се помещава сдружението е едно от новите, алтернативни пространства за култура в Пловдив. Благодарим ви за подкрепата“, коментира Пламен Панов.
Проектът за възстановяване на светилището на нимфите спечели първо място в шестия национален конкурс за опазване на архитектурното наследство на IKOMOS. Той е предоставен безвъзмездно на район „Централен“от автора - пловдивчанката архитект Гергана Спасова – Иванова, дипломант в професионалния курс по опазване на архитектурното наследство към École de Chaillot (Екол де Шайо) в Париж. Двугодишната програма на École de Chaillot (Екол де Шайо) е уникална с обучаването на специалисти на най-високо ниво. Тя стартира през 2017 в партньорство с Община Пловдив, Френския културен институт, Министерство на културата, УАСГ и КАБ. Вече има установена практика участниците в курса да даряват свои проекти за реставрация на знакови обекти в Пловдив. Проектът „Светилище на нимфите в Пловдив“ на арх. Гергана Спасова – Иванова беше фаворит на журито по време на Шестата национална изложба-конкурс за дипломни работи на студенти по архитектура и в магистърски програми по опазване на архитектурното наследство.
Нимфеума на Бунарджика е построен в римско време, пръв за него разказва известен западноевропейски пътешественик през XVI век. През 1910 година Нимфеумът е разрушен, а след това е възстановен при управлението на пловдивския кмет Божидар Здравков – един от големите радетели за опазването на архитектурното наследство на града.
Нимфеумите са светилища, посветени на нимфите, които се изграждали до реки или извори. Нимфите са едни от най-почитаните божества в земите на траките след тракийския конник. Това са богините на изворната вода, девствената природа и здравето. Често придружават Артемида, предвождани от козеногия бог на стадата Пан. Археолозите ги откриват изобразени като танцуващи млади жени, голи или облечени, а до тях има съд с изливаща се течност или мидена черупка. Техните атрибути са ябълката, мака, трендафила и житния клас, а следи от тях се откриват край изворите.
Според една от легендите, който веднъж пие вода от чешмата на Светилището на нимфите, остава в Пловдив завинаги.