Над 1800 клиенти на НАП в Плевен са проверили здравния си статус
Над 1800 клиенти на НАП в Плевен са проверили здравния си статус / netinfo

1864 справки за здравен статус са издадени от началото на годината до 23 февруари в офиса на НАП в Плевен. За това информират от пресцентъра на приходната агенция. В периода са приети и обработени 1591 оправдателни документи. От НАП напомнят, че срокът за издаване на удостверение за здравен статус е седем дни. Предвид социалната значимост на процеса, удостверенията се издават в деня, в който е подадено искането. Издаването става, ако са налице условията за това или след коригиране на здравно осигурителния статус при представяне на необходимите документи. Постоянно работещите гишета в офис Плевен са две, но от 1-ви февруари е разкрито допълнително работно място в Салона за обслужване на клиенти. При необходимост допълнително се включат и други служители.

Най-лесният начин за проверка на здравноосигурителния статус на гражданите е чрез сайта на НАП - www.nap.bg, чрез електронната услуга "Здравен статус". Друг вариант е обаждане в колцентъра на приходната администрация - на телефон 0700 18 700, на цената на един градски разговор. Едва тогава те трябва да посетят офиса на НАП за представяне на оправдателни документи.

Възстановяването на правата става след като се платят всички дължими здравноосигурителни вноски и лихвите към тях, посочват от НАП. Плащането може да се извърши по банков път, с пощенски запис или по интернет чрез електронната услуга на НАП за плащане на данъци и осигурителни вноски. На сайта на НАП www.nap.bg могат да се видят примерни платежни нареждания и пощенски записи.

От тази година лицата, които сами внасят здравноосигурителните си вноски и не са регистрирани като самоосигуряващи се (трайно безработни и не получават обезщетение от Бюрата по труда, не се осигуряват от държавата и др.),  дължат месечно 16,80 лв. за здравни вноски. Те се внасят до 10-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Лицата имат задължение да подадат Декларация обр. №7 в срок до края на месеца, следващ месеца, за който възниква задължението за внасяне на вноски. Декларациите се подават лично или чрез упълномощено лице, по пощата с обратна разписка или по електронен път.