Във връзка със зачестилите спекулации относно финансовото състояние на "УМБАЛ д-р Г. Странски" ЕАД представям кратък финансов анализ отразяващ динамиката на някои основни финансови показатели.
Период 2004 г. - 2005 г.
Задължения към доставчици и финансов резултат
Поста Изпълнителен директор доц. д-р Димитър Стойков през първия мандат заема от началото на месец май 2004 г. до края на 2005 г. Към месец май 2004 г. лечебното заведение има натрупани задължения към доставчици по вече извършени доставки в размер на над 10 млн. лв. Допълнително има поети финансови задължения по вече сключени договори за над 2 млн. лв.. Към 31.12.2005 г. задълженията са редуцирани до 5 047 хил. лв., като болницата приключва 2005 г. с финансов резултат печалба в размер на 1 250 хил. лв. Трябва да се отбележи, че от 2000 г., когато УМБАЛ е преструктурирана като търговско дружество до 2004 г. лечебното заведение трупа само загуби, а 2005 е годината през която за пръв път е отчетена печалба.
Период 2009 г. - 2011 г.
За втория си мандат доц. д-р Димитър Стойков зае длъжността Изпълнителен директор в края на месец септември 2009 г.
Основни показатели
Задължения към "Енемона" АД. Те се формират според един крайно неизгоден договор за енергийна ефективност сключен от предишното ръководство. Съгласно този договор болницата е поела задължения от почти три милиона /заедно с лихвите/. Задълженията към „Енемона"АД за последните 2 години са редуцирани с 835 хил. лв. или с 32 % и към 30.09.2011 г. са в размер на 1 774 хил. лв. Към 30.09.2009 г. същите са в размер на 2 609 хил. лв.
Задълженията към доставчици са редуцирани с над 1.8 млн. лв., което е спад от над 41 % спрямо нивата им към 30.09.2009 г. Към 30.09.2011 г. те са в размер на 2 573 хил. лв., а към 30.09.2009 г. същите са 4 380 хил. лв. От една година насам лечебното заведение няма просрочени задължения.
Собствен капитал. Започналата през 2010 г. тенденция на капитализация на Дружеството продължи и през 2011 г. Увеличението на собствения капитал през последните две години е с 6 255 хил. лв., тоест с над 57 % .
СОБСТВЕН КАПИТАЛ (ХИЛ. ЛВ.) |
Към 31.12.09г. |
Към 31.12.10 г |
Към 30.09.11 г |
10 846 |
13 628 |
17 101 |
Инвестиционна политика.
В УМБАЛ-Плевен се извършиха ремонти на стойност над 500 хил.лв. През периода са закупени апаратура и техника на стойност близо 2 млн.лв. Общо за ремонти и апаратура през последните 2 годин са инвестирани близо 2,5 млн. лв.
Инвестиционната програма на УМБАЛ продължава и понастоящем. Към днешна дата се провеждат или са проведени следните процедури:
- 1. Приключи процедура по обществена поръчка за доставка на медицинска апаратура на стойност близо 500 хил.лв.;
- 2. Провежда се втора процедура по обществена поръчка за доставка на медицинска апаратура на стойност около 900 хил.лв;
- 3. Стартиран е проект за цифровизация на образната диагностика в УМБАЛ, който е на стойност близо 900 хил.лв;
- 4. Пред въвеждане в експлоатация е и системата за опасни отпадъци на стойност 500 хил.лв.
Общо по тези четири направления болницата ще инвестира близо 3 млн. лв, които средства са налични по банковите сметки на лечебното заведение.
През 2011 г. УМБАЛ-Плевен подписа договор на стойност 6 млн. лв. по оперативна програма „Регионално развитие", благодарение на който ще получи финансиране за закупуване на 16 слайдов компютърен томограф, 1,5 тесла ядрено-магнитен резонанс, дигитален скопичен и графичен рентген, 3D ехограф и лабораторен комбайн.
Средства за работни заплати
Към края на 2009 г. УМБАЛ-Плевен бе на последно място по средна стойност на брутна работна заплата в областта. Средната брутна заплата бе на ниво от декември 2005 год. Ето защо освен допълнителното материално стимулиране, което бе значително променено като механизъм за увеличаване на приходите още на 01.10.2009 год., през 2011 година ръководството направи няколко съществени стъпки към увеличение доходите на персонала.
1.От Януари до Април 2011 г. болницата пое увеличението на личните осигурителни вноски на всички медицински сестри във връзка с по-високия осигурителен праг. Подобен ход не е известно да е направила друга болница в страната;
2.От Януари 2011 г. се увеличи процентът на допълнителното материално стимулиране.
3.От 1 Май 2011 г. всички основни заплати бяха увеличени с по 30 лева, като реално увеличението беше в границите на 40-60 лева, тъй като върху основната заплата се увеличиха и редица други плащания като извънреден труд, клас прослужени години и др;
4. От 1 Август 2011 година, последва ново увеличение на основните заплати с 5 % на всички категории персонал.
В резултат на всички тези мерки ежемесечните средствата за работна заплата, през последните две години са се увеличили с почти 370 хил. лв., което е ръст от над 30 %. Ако за м. септември 2009 г. необходимите средства за работни заплати и осигурителни вноски са в размер на 1 225 хил. лв., то за септември 2011 г. същите са в размер на 1 594 хил. лв. Това доведе до покачването почти с една трета на средната работна заплата. Ако към м. септември 2009 г. средната работна заплата в Дружеството е 581 лв., то за месец септември 2011 г. тя е 747 лв.
Съществен е и ръста на средствата, които са изплатени под формата на допълнително материално стимулиране (ДМС). Ако за цялата 2008 г. изплатеното ДМС е в размер на 582 хил., то към септември 2011 г. изплатените средства са в размер на 1 195 хил., като до края на годината същите ще надхвърлят 1 600 хил. лв.
Гл. счетоводител: А. Зелов Фин. директор: Р. Ковачев