am
am / dariknews.archive
„Автомагистрали“ ЕАД има капацитета и ресурса да изгради автомагистрала „Хемус“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова на Заседание на Парламентарната комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. 
 
Министърът отбеляза, че в дружеството работят близо  200 квалифицирани работници, без ръководството. Притежава 137 броя специализирана техника, отделно е техниката за изпълнение на текущата дейност.
 
Аврамова беше категорична, че дружеството няма сключени договори и рамкови споразумения с частни фирми за изграждане на АМ „Хемус“. „Имаме решение на правителството, с което бяха предоставени 1,350 млрд. лв. целеви средства за строежа на 134 км от АМ „Хемус“. Тези средства са в специална сметка на МРРБ, като ще се изразходват само и единствено за строителството на магистралата, която е най-важният проект за Северна България“, увери пред депутатите Петя Аврамова. 
Тя коментира също така, че държавата трябва да има силно строително дружество с капацитет, което да заеме позиции в строителния бранш по примера на държави в ЕС, чиито държавни и общински дружества оперират в частния и публичен сектор.
 
По време на заседанието инж. Дончо Атанасов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, съобщи, че със седем месеца предсрочно ще приключи изготвянето на техническите проекти за строителството на АМ „Хемус“ в участъка между Боаза и разклона за пътя Плевен-Ловеч.
 
В момента се процедират парцеларните планове. В някои участъци няма да се наложи отчуждаване на частни имоти, защото трасето преминава през държавни и общински терени, където процедурите са много по-лесни. Така в тези участъци много бързо може да започне реално строителство от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч.
 
Парцеларен план ще се възложи за трасето между главен път II 35 и разклона за Велико Търново, след което ще се започнат отчуждителни процедури, след които ще започне строителство.
 
Председателят на УС на АПИ информира още, че предстои произнасяне на Петчленен състав на ВАС по делото за ОВОС-а трасето на АМ „Русе-Велико Търново“. Там също предстои процедура по изготвяне на парцеларни планове. „Преди не беше уточнено трасето на АМ „Хемус“, а сега се проектира и връзката между двете магистрали, което значи, че в следващите две години ще има активна строителна дейност.
 
Няма забавяне в процедурите за строителството на магистрала Видин-Враца и четирилентов скоростен път от Мездра до Ботевград, информира още министър Петя Аврамова. За двата проекта има изработени подробни-устройствени планове, процедират се от общините.
 
Готвят се и отчуждителни процедури. „Намерението ни е да вървят успоредно и процедурите за избор на изпълнител. Работим и до края на годината ще имаме приключени процедури и избран изпълнител, за да стартираме реално строителство“, каза министър Аврамова.