Здравноосигурени питат в касата за правата си
Здравноосигурени питат в касата за правата си / netinfo
Над 1 700 от началото на годината до края на септември са гражданите, отправили запитвания по телефона или лично в РЗОК Габрово за правата си по отношение на здравното осигуряване и ползването на медицинска и дентална помощ.

През тази година, 30 души са се възползвали и от възможността да поставят своите въпроси на сайта на РЗОК Габрово в Интернет. Получени са и около 10 запитвания по електронна поща. Задават се въпроси за потребителската такса, реда за получаване на направления за консултации със специалист, правата при болнично лечение, цените на зъболекарските услуги и др.

Във връзка с присъединяването на България към ЕС, преобладават въпросите за признаването на осигурителните права и ползването на медицинска помощ при пребиваване в други страни членки. В РЗОК Габрово се обръщат за информация и не малко чужди граждани, живеещи на територията на областта, както и български граждани осигурени в други държави.

Анализът на постъпващите запитвания и оплаквания насочва към извода, че все още много хора не са наясно с функциите и правомощията на здравноосигурителната каса.

Значителна част от въпросите и поставяните проблеми се отнасят до дейността на ТЕЛК, изплащането на болнични листи, отпускането на помощни средства за инвалиди, карти за санаториуми и др., които са извън компетенциите на НЗОК. В РЗОК се получават и оплаквания от цените на медицински и дентални дейности, които не се заплащат от здравноосигурителната институция, както и от обслужването на лечебни заведения и зъболекари, които не работят по договор с НЗОК.