Центърът за демографска политика (ЦДП) състави класация на безумията в образователната и научната сфера, предназначена специално за новия министър на образованието, науката и младежта. Класацията визира проблемите от демографска гледна точка.
"Надеждата ни е, че поне в края на мандата на това управление МОНМ, ръководено от един доказан български учен и патриот, ще положи необходимите успешни усилия в полза на най-важната за бъдещето на България област от социалната практика", казва председателят на ЦДП Искрен Веселинов.
Под номер едно в класацията е записано: България е първа по неграмотност в Европейския съюз (ЕС), според Европейската комисия (ЕК) 41% от учениците ни не са напълно грамотни.
За 2012 г. по грамотност сме на 53-то място в света, далеч пред нас по грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга.
Според доклад на ЕК по Конвергентната програма за 2012-2015 г., процентът на хората с трудности при четене у нас е най-високият в ЕС. Неграмотните български граждани, по данни на ЦДП, вече са между 50-60%.
По официални данни 41% от лицата до 16 години са неграмотни. Социалното министерство посочва, че близо 70% от хората без работа у нас са напълно неграмотни.
Българският език е чужд за голяма част от българските ученици. По данни на Министерството на образованието, науката и младежта (МОНМ) вече над половината от учениците в 1-3 клас нямат за майчин език българския език. Те имат проблеми при усвояването му.
На второ място е: Интелигентността на нацията рязко намалява, по IQ ние вече сме след Монголия, Казахстан. В списъка от 113 страни по интелигентност ние сме едва на 47-мо място. У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. близо пет пъти повече.
Номер три в класацията е: Цели 38% от българчетата не завършват започнатото си образование, много въобще не са учили. Тези дни Регионалният инспекторат по образованието на МОНМ в Русе обяви, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище. По-добра, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България.
Под номер четири от ЦДП отбелязват: У нас няма равен старт, равни права и равни възможности в образованието. Училището са отказа от възпитателните си функции, се казва в проучването, допълва БГНЕС.
От пета до десета позиция в класацията са записани още: Висшето образоване е комерсиализирано в безумна степен, агенти на ДС са ректори и министри; В България работи индустрия за фалшиви дипломи, има пазар на научни степени и звания; НАОА продължава да открива ненужни университети, произвеждаме ненужни "специалисти"; Съществува доказана корупция в държавното финансиране на научни изследвания; Създаване на задължение родителите да предоставят 4-годишни си деца в детски заведения; Най-бедната и най-неграмотната в ЕС страна постоянно и рязко увеличава студентските такси.