Информация за проявен интерес от страна на държавна китайска строителна компания към тунела под Шипка се появи на сайта на Областната администрация в Габрово. Според нея се търсят възможности за инвестиции в този обект. В срещата е участвал и шефът на строителни войски ген. Пешлеевски. Защо, след като тунелът ще се строи с пари от европейските фондове, все още е на дневен ред идеята да се търсят и възможности за частни инвестиции? Защо такава теза се лансира вече няколко пъти?
Депутатът от ГЕРБ и член на комисията по транспорт в парламента Цветомир Михов бе категоричен, че ако това се случи, България не може да разчита на европейски средства за реализация на проекта, в това число и за Обходния път.
"Няма как едната част от този проект да е изградена с европейски пари, а за другата част, тунелът, да се вземат такси за преминаване", категоричен е Михов.
- А, сигурни ли сме, че не може, г-н Михов? Все пак живеем в България, много неща сме видели?
- Сигурни сме. Или някой се опитва да си направи личен ПР. Това е пълен абсурд. Околовръстният път води до самия тунел, няма как да е платен. Това би било в ущърб на самите граждани. Дойде ли частен инвеститор, значи ще има такси за преминаване. Ако се строи с европейски средства, тогава е без такса.
- Възможен ли е вариант, при който човек безплатно си пътува до тунела, а когато стигне до него - плаща?
- Не мисля. Вместо някой да си прави личен ПР, по-добре да стои в министерство на транспорта и да настоява да се предаде апликационната форма по проекта на време. Знаете, че тя беше върната и все още никой не е видял да е станало. Ако някой от управляващите има поет ангажимент към частна фирма да даде даром тунела под Шипка, много жалко, но поне да не наказва хората, които искат да минават безплатно през тунела.
- Досега всички вложени по този проект средства са от България. На даден етап те трябва да бъдат възстановени от европейските фондове. Но, ако това не се случи, по някакви причини, трябва да се търсят варианти да се продължи. Дали в случая с тази среща не се опипва почвата точно за това?
- Вариантите са два - или инвеститор трябва да възстанови на държавата и вложеното за Обходния път на Габрово, или държавата да го плати, тоест със средства от бюджета. Вариант трети няма, ако се върви в тази посока. Но не съзирам никаква опасност за тунела, в този случай според мен това е евтин ПР. Но все пак ще попитам на комисия министъра за този интерес. Още повече, че има посредник.
- Да, ролята на ген. Пешлеевски не е ясна в този случай.
- Пак казвам, да не се занимава с ПР (Областният управител, б.р.), ами да отива пред министерство на транспорта и да стои там всеки ден, за да се придвижи проекта.