Следствен експеримент пресъздаде инцидента с влака София-Кардам
Следствен експеримент пресъздаде инцидента с влака София-Кардам / Дарик Плевен - архив

Безпрецедентен следствен експеримент се проведе на жп-гарата във Велико Търново във връзка с разглежданото от Апелативен съд дело за влака - убиец "София-Кардам".

С помощта на БДЖ бе подготвена идентична композиция от пощенски, спален и кушет вагони, произведени през 60-те години.

Целта бе да се установи дали е било възможно шафнерът на влака Георги Георгиев за четири минути от момента, в който три от свидетелките са го известили за пожара, да изведе и спаси всички пътници.

На опита не присъства самият шафнер, който е подсъдим по делото, а определено от съда лице, на което Георгиев е дал точни инструкции за собствените си действия по време на пожара.

Експериментът се извърши с идентични вагони, за да се установи как точно се е случил трагичния инцидент и адекватни ли са били мерките за евакуация.

По време на вчерашното заседание, голяма част от адвокатите възразиха срещу провеждането на експеримента, тъй като не присъстваха две от посочените от ВКС лица като свидетели на инцидента. Освен това, той бе проведен в светлата част на денонощието, което според адвокатите не отговаря на реалната обстановка по време на пожара. Въпреки това, съставът на Апелативния съд отхвърли възраженията и нареди провеждането на опита в присъствието на единствената свидетелка от фаталната нощ Ива Енгьозова.

Трагедията, при която загинаха 9 души, а други 9 бяха ранени, стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 г.Петима от загиналите бяха добруджанци. Инцидентът се случи недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона.

Великотърновският апелативен съд осъди шафнера на изгорелия кушет - вагон Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова на по 8,5 години и 5 години. Апелативните магистрати намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд, който беше постановил по-сурови наказания - 12 години затвор за Георгиев и 8 години за Костадинова. Третият подсъдим - бившият заместник-директор на „Спални и специални вагони" в „Пътнически превози" на БДЖ Георги Иванов беше оправдан.

Това е най-тежкият железопътен инцидент у нас от 1992 година насам.

Следващото дело е насрочено за 16 февруари 2012 г.