Самоосигуряващите се могат да променят вида на осигуряването си за тази календарна година, ако подадат декларация по утвърден образец до 31 януари, припомнят от Националната агенция по приходите /НАП/. От офиса в Добрич съобщават, че към настоящия момент само 20 лица са реализирали това свое право.
Самоосигуряващите се задължително се осигуряват във фонд „Пенсии" на Държавното обществено осигуряване, а по свой избор могат да го правят и във фонд „Общо заболяване и майчинство", съобщават още от НАП. Те могат да изберат да внасят осигурителните си вноски на по-висок процент и да се ползват от всички осигурени социални рискове без трудова злополука и професионална болест и безработица. Другият вариант е да внасят осигурителни вноски на по-нисък процент за инвалидност поради общо заболяване, за старост и за смърт.
В 7-дневен срок от започване или възобновяване на трудовата дейност самоосигуряващите се лица определят вида на осигуряването си, като подават декларация по утвърден образец в териториалната дирекция на НАП. При прекъсване и възобновяване на съответната трудова дейност, през календарната година не може да се променя вече избрания и декларирания вид осигуряване.
Декларациите се подават в офисите на НАП по постоянен адрес на физическите лица лично, чрез упълномощено лице или по пощата с обратна разписка. В помощ на самоосигуряващите си лица при спазването на осигурителното законодателство НАП започва отпечатването на 50 000 информационни брошури. Те ще бъдат разпространени до края на януари в офисите на агенцията в цялата страна. В тях се представят основните моменти и срокове при декларирането и плащането на осигурителни вноски от самоосигуряващите се лица. На интернет страницата на НАП ще бъде качен разширен вариант, придружен с конкретни примери при определяне на окончателния размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица. Повече информация и консултации за попълването на данъчни и осигурителни декларации можете да получите на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна.