От началото на 2010 година в деловодството на Районната здравноосигурителна каса /РЗОК/ са постъпили 36 жалби от здравноосигурени лица. Основната част от оплакванията са за отказ на лични лекари да издават направления за консултация и съвместно лечение със специалист.
След изтичане на всяко тримесечие, изпълнителите на медицинска помощ имат възможност да подадат мотивирано искане до директора на РЗОК за нуждата им от допълнителен брой направления за консултация със специалист и медико-диагностични дейности. След разглеждане на исканията, в зависимост от възможностите, се отпускат допълнителни регулативни стандарти, казват от Касата.
Освен отказ за издаване на направления, друга част от оплакванията на пациентите са свързани с грубо отношение на лекари към тях; отказ за предоставяне на документи; забавяне на резултати от изследвания; неспазване на обявения работен график; доплащане в аптека за лекарствени препарати, частично или напълно поемани от бюджета на НЗОК. За всяка постъпила жалба се извършва проверка и ако се констатира нарушение се прилагат наказателни санкции, предвидени в Националния рамков договор. От РЗОК констатират, че повече от половината от подадените сигнали са били основателни, каза за Дарик директорът на ведомството д-р Бисерка Пачолова, като медиците са били санкционирани за нарушенията си.
Здравноосигурените жители на област Добрич могат да задават въпроси относно правата си и да подават сигнали и жалби за нередностите, с които се сблъскват, ползвайки медицинска помощ на телефон 058/654 500, както и на електронния адрес на РЗОК - Добрич - dobrich@nhif.bg.