Общината ще поеме нов дълг от 1.2 млн.лева
Общината ще поеме нов дълг от 1.2 млн.лева / Дарик Добрич
Общината ще поеме нов дълг от 1.2 млн.лева
65588
Общината ще поеме нов дълг от 1.2 млн.лева
  • Общината ще поеме нов дълг от 1.2 млн.лева

Поемането на дългосрочен общински дълг на стойност 1 205 082 лева от фонд "ФЛАГ" ЕАД бе одобрено от съветниците на Добрич. Средствата са за съфинансиране от страна на общината на 5 проекта по европейски програми, сред които за депото в Стожер, "Йовковият Добрич", интегрирания план, SMART и укрепването на дерето.

Приемането на мина гладко. Галина Митева от БСП обърна внимание, че на сайта на фонда е отбелязано, че дългосрочните кредити не бива да превишават срока на проектите, за които се отпускат, а в докладната това не е отразено, на което Детелина Николова отговори, че е технически пропуск, който ще бъде коригиран при подаването на документите.

Владимир Калчев от БСП попита защо след като на сесията през юни м.г. се вдигна такса смет на 3.5 промила, което бе обосновано с използване на приходите от нея за съфинансиране на проекта за депото, сега се налага да се тегли и заем от 900 000 лв. за него. Кметът обясни, че причината за завишението на таксата не е работата по депото, а увеличението на вноската, дължима от общината за тон отпадъци в РИОСВ - от 15 лв. на тон, тя става от догодина 35 лв., като Добрич генерира 50 000 тона боклук годишно. Кметът категорично посочи от трибуната, че не е допустимо от закона такса смет да се използва за съфинансиране по проекти. Калчев помоли да се извади проткола от сесията на 26 юни 2012 г., за да се припомни точно решението. След като това бе сторено, кметът прочете, че Общинският съвет е дал съгласие за съфинансиране на изграждането на регионално депо за битови отпадъци чрез такса смет в община Добрич. След прочита настъпи мълчание, което бе прекъснато от председателя Ангел Табаков, който подложи решението, както е формулирано в докладната, за гласуване и то бе одобрено с 31 "за" и 4-ма въздържали се.

В залата присъстваха и младежи от Добрич, които водят от месеци активна кореспонция с общината за вдигането на такса смет и формираните от нея приходи. Те заявиха, че ще отнесат отново въпроса към Областна администрация и ще попитат защо не е върнато като незаконосъобразно решението от юни .м.г. поради факта, че съветниците разпореждат използване на такса смет за проекта, както и ще подадат жалба срещу настоящото решение за заема от фонд ФЛАГ.

Пред журналисти кметът обясни, че не е била разбрана добре и че решението от юни м.г. е взето поради изискване на Оперативната програма и не е незаконосъобразно. Тя поясни още, че то определяло възможността общинска администрация да ползва временно приходите от такса смет, но те следвало да бъдат възстановени от други приходи.

От пресслужбата на общината разясниха допълнително в писмо до медиите, че:
„Съгласно чл. 66 от Закона за местните данъци и такси средствата от такса битови отпадъци могат да се използват за инвестиционни разходи. Решението от 26 юни 2012 г. е взето в съответствие със Закона за местни данъци и такси и по препоръка на Управляващия орган преди подписване на договора с МОСВ. С решението за заем от „ФЛАГ" Общински съвет Добрич взе решение за собствения принос за реализацията на проекта за изграждане на регионално депо в село Стожер, защото средствата от такса битови отпадъци не могат да покрият всички дейности, определени в план - сметка „чистота", както и задължения на общината по чл. 64 ал. 1. от Закона за управление на отпадъци."

Чуйте какво отговори на заседанието Детелина Николова на Владимир Калчев и цитирането на решението от м.г. - в аудиофайла.