КЗП забрани на телеком да спира коректно заплащана услуга заради задължения по друг договор
КЗП забрани на телеком да спира коректно заплащана услуга заради задължения по друг договор / КЗП

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забранява нова нелоялна практика на телеком. Регулаторът е установил, че дружеството си позволява да ограничава услугата на свой клиент по договор, по който той е изряден платец, когато не се е издължил по друг договор с него. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на институцията пред „Дарик” радио.

„Това създава значително неудобство за потребителите. Ако пропуснете да си платите таксата за интернет, след известно време могат да ви спрат телефона, въпреки че вие сте си платили коректно сметките за съответния месец за ползването на телефонната услуга. Това само по себе си е нерегламентирано обвързване на отношенията, които съществуват между даден потребител и съответния търговец”, обясни Маргаритов.

Наскоро със свое решение ВАС потвърди произнасяне на КЗП за друга нелоялна практика на телекомуникационно дружество. Тя е свързана с предоставяне на заблуждаваща информация относно метода, по който се изчислява цената за ползването на мобилен интернет.

„В договора с общи условия телекомът посочва, че таксуването се извършва на килобайт съгласно предварително представен тарифен план, но впоследствие се оказва, че е спестена информацията, че всяко влизане в Интернет се таксува като минимум 1МВ консумиран трафик. Това означава, че ако вие влезете няколко пъти просто за да си проверите пощата, което като трафик е много малко, то ще имате също по толкова пъти начислен минимум 1МВ. Мултиплицирайки този ефект, това води до значителни вреди за потребителите и съответно до една нерегламентирана печалба за търговеца”, коментира Маргаритов.

Ръководителят на контролния орган припомни и други нелоялни практики на мобилни оператори, за които комисията се е произнасяла.

Телеком задължаваше потребителите, които искат да прекратят договора си, да се явят точно в обекта, в който са го сключили и да попълнят формуляр с реквизити, включително и лични данни – каквито нито по закон се изискват, нито пък ако съществуваха в общите условия, биха могли да се приемат за нормални. Когато потребителят реши да отправи волеизявление към търговеца, че вече не желае да ползва тази услуга, той може да го направи в свободен текст и не е необходимо да ходи на точно определено място”, обясни Маргаритов.

Комисията е забранила и практика, при която телеком е премълчавал важната информация, че при ползване на предплатена карта на всеки 90 дни клиентът губи парите по сметката си и не може да реализира изходящи обаждания, ако не зареди сума над определена стойност.