Петя Димитрова от ПГПНЕ "Гьоте" (немската гимназия) и Магдалена Виденова от ОУ "Св. Климент Охридски" са отличени на тържествена церемония в Дома на Европа в столицата от евродепутата Мария Габриел. Момичетата са сред общо 12-те участници, получили голямата награда - посещение на Европейския парламент в Брюксел. Те ще имат възможност на място да се запознаят с дейността на единствената пряко избирана от всички европейски граждани институция.
В тазгодишното издание на конкурса са се включили рекордните 250 ученици от цялата страна. Те бяха разделени на две категории – 8-9 и 10-12 клас. Петя и Магдалена са сред шестте първенци в първата категория. Творбите на учениците са оценявани от авторитетно жури с членове Мария Габриел, проф. д-р Ингрид Шикова – един от основоположниците на специалност "Европеистика" в Софийския университет, Надя Барух - директор и главен редактор на националното издателство за образование и наука към МОН „Аз Буки", журналиста Милена Милотинова и Теодор Стойчев - ръководител на Информационното бюро на ЕП в България.
„За мен ключовият резултат от конкурса е не само рекордният брой на участниците, но най-вече постигнатият в есетата и презентациите баланс между постиженията от членството ни в ЕС, но и какви още усилия трябва да положим, за да отстояваме достойното място на България в Европа. Особено ме впечатли разсъждение в едно от есетата, което напълно споделям, че когато мислим за членството на България в ЕС като резултати и предизвикателства, най-важният резултат е свободата. Но свободата е и отговорност. Ще се справим с предизвикателствата чрез умението да носим отговорност. Свободата ни дава сили да отстояваме националната си идентичност, история, културно разнообразие в синхрон с общоевропейските ценности. Радвам се, че повечето от младите хора са го разбрали. Моето послание е: бъдете критични, но също активни и конструктивни. Стремете се към промени, но и към съхраняване на идентичност. България има своето достойно място в ЕС и доказателството сте вие“.
Това заяви Мария Габриел пред участниците и гостите на церемонията, споделяйки впечатленията си от творбите, наблягайки на силата на техните послания и въпросите, които поставят.