Вселената е по-тъмна, откриха учени
Вселената е по-тъмна, откриха учени / снимкa: БГНЕС

Учени от страни-членки в Европейския съюз са открили с телескопа MAGIC най-отдалеченото от Земята гама-излъчване от свръхмасивна черна дупка, заявиха от научния екип, направил откритието.

В екипа са участвали и трима български учени от Института за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН, съобщи БТА.

Откритието има много голяма научна стойност. Наблюденията са направени в нов диапазон на енергиите, което отваря нов прозорец към света. Енергията на гама-лъчите е милиарди пъти по-голяма от енергията на светлината. Тези лъчи възникват по време на най-катастрофичните процеси във Вселената и изминават гигантски разстояния. Наблюдаваният квазар е на разстояние повече от пет милиарда светлинни години от Земята.

Учените са стигнали до извода, че Вселената е по-тъмна, отколкото се е предполагало досега. Пространството между галактиките е запълнено от светлината, излъчвана от всички звезди във Вселената. Тази светлина е "запис" на историята на Света.

Гама-лъчите от далечния квазар "прочитат" информацията и я донасят до нашата планета. Анализът на регистрираното гама-лъчение показало, че в междугалактичното пространство има по-малко светлина, отколкото се предполагало според съвременните модели на Вселената.

В експеримента с телескопа MAGIC са участвали около 150 учени от страни в Европейския съюз - Германия, Италия, Испания, Полша, Финландия, България, както и техни колеги от САЩ и Швейцария. MAGIC, който се намира на Канарските острови, е гама-телескоп със 17-метрово огледало. Това е най-големия единичен телескоп в света.

Откритието предизвика много голям интерес във водещи медии и специализирани научни издания в Италия, Германия, Испания, Франция, както и в Япония.