Брендан Айк - създател на програмния език JavaScript, съосновател и бивш главен изпълнителен директор на Mozilla, отново влиза в светлините на прожекторите със своя нов браузър. Айк гарантира, че продуктът му ще бъде много по-бърз от до момента познатите и ще предпазва потребителите от досадни реклами, пише Кристина Кацарска от СофтУни.
Стартъпът на Айк - Brave Software, представи тестова версия на Brave браузъра в сряда (20-ти януари). Brave ще функционира еднакво добре както на персонални компютри с операционна система Windows или OS X, така и на смартфони с Android или iOS софтуер.
Основната цел на новия уеб браузър ще бъде да блокира онлайн рекламите, както и широк диапазон от технологии за събиране на данни. Самият Айк заявява: „Ние почистваме изцяло басейна от водорасли!". Друго предимство на Brave е, че кодът му е със свободен достъп за ползване.
Но не трябва да подминаваме и някои малки подробности. Brave няма да блокира всички реклами, защото нейтив непроследимите реклами, които използват само данните на издателя, ще бъдат отчитани от браузъра като нормално съдържание и ще се виждат.
Важно е да се отбележи и че от компанията планират евентуалното пускане на свой собствен вид реклами. Успокоителното тук е, че поне те няма да използват потребителски данни за таргетиране и няма да оказват особено влияние върху начина, по който хората ще виждат отворената пред себе си уеб страница.
В свой пост Айк обяснява, че Brave ще показва реклами по подразбиране само на няколко стандартно оразмерени пространства. Въпросните места ще бъдат определяни посредством специален механизъм, така че потребителите да не се натъкват на прелитащи по екрана реклами, които да забавят отварянето на търсеното и да изразходват батерия. Добавя още, че браузърът няма да използва бисквитки. Освен това хората ще разполагат с опция за поставяне на тагове (етикети) на това, което желаят и не желаят да виждат.
Приходите от рекламите, които Brave ще въведе, ще бъдат разделяни между издателите, потребителите, доставчиците на рекламата и самия стартъп. На пръв поглед това може да се определи като същинска кражба - браузърът ще се „самоназначи" за посредник и ще взима част от парите, които би трябвало да отиват директно в издателствата.
Айк, от своя страна, обяснява, че ако Brave набере достатъчен брой потребители, то той ще се окаже доста изгоден източник на доходи за издателствата. Идеята е, че ако потребителите се увеличат до достатъчна степен, то те вероятно ще харчат толкова пари за продукти, колкото биха и при традиционната система, но с по-малко събирани данните им и с по-малко посредници. Според Айк най-ниската необходима граница от хора, които да използват Brave, за да бъде възможно всичко това, възлиза на около 15 милиона. А това се равнява на едва малка част от потребителите дори и на не широко разпространени браузъри като Opera.
В крайна сметка се очаква издателите да получават приблизително 55% от приходите, като с разрастването на браузъра, тези проценти да се покачват. На потребителите също ще бъде даван процент от печалбата (10%), който биха могли да връщат обратно към любимите си издателства посредством Bitcoin портмоне. За Brave и за доставчиците на рекламата остават по 15%.
Дали идеята ще проработи, дали ще привлече последователи, само времето ще покаже. А на Айк и екипа му им остава да се надяват, че ще се намерят достатъчно смели (на анлг. ез. - Brave) и иновативно настроени хора, които да изпробват браузъра Brave.