Облаци край екзопланети крият вода?
Облаци край екзопланети крият вода? / Thinkstock/Getty Images

Ново изследване на екзопланети, известни като горещи юпитери - газови гиганти, напомнящи Юпитер, сочи, че те не са толкова сухи, колкото се смяташе досега, съобщи ЮПИ.

Изследването на далечни светове не е лесна работа. Астрономите са принудени да събират информация за състава и атмосферата на екзопланета, анализирайки разсейването на светлинните лъчи от звездата й, докато планетата минава пред нея.

Предишни изследвания показаха, че горещите юпитери са относително сухи - далеч по-сухи от очакваното. Тези резултати оборват моделите, с които се обяснява еволюцията на ранната Слънчева система, в която вода е имало в изобилие. Нови наблюдения на екзопланети с космическите телескопи "Хъбъл" и "Спицър" обаче разкриват, че вода може да е скрита в плътни облаци, които обграждат много от горещите юпитери.

Близка екзопланета има синьо небе като Земята

Изследването на разпръсната слънчева енергия вследствие на минаването на екзопланети е особено трудно, когато те са толкова близо до звездите си. Но като комбинирали наблюдения с "Хъбъл" и "Спицър", астрономите получили по-ясна представа за всяка от изследваните екзопланети и атмосферата й.

"Развълнуван съм, защото за пръв път дължината на вълната е достатъчна, за да сравним данни за една планета с тези за друга - заяви ръководителят на екипа, астрономът Дейвид Синг от университета в Ексетър, Англия. - Установихме, че атмосферите на екзопланетите са по-разнообразни, отколкото очаквахме."

Откриха планета, подобна на Земята (ВИДЕО)

Синг и колегите му открили взаимовръзка между екзопланетите и мъгливите облаци - докато върху планети без облаци има "подписи" за наличие на вода, планетите с малко данни за вода имат мъгливи атмосфери.

"Получените резултати оборват сценария за сухи светове и навеждат на мисълта, че вода в облаците остава скрита за любопитните погледи", допълни съавторът на изследването Джонатан Фортни от Калифорнийския университет в Санта Крус.
Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".