Как се формират планетите
Как се формират планетите / снимка: Guliver/Getty Images

Астрономи направиха първите снимки на планета в процес на формиране, съобщи Ройтерс. Предполага се, че откритието ще хвърли светлина върху това как гигантски планети се развиват в ранните етапи от живота си.

Астрономите използвали телескоп в Аризона, за да наблюдават млада звезда в съзвездието Телец, която се намира на разстояние около 450 светлинни години от Земята.

Звездата, известна като LkCa 15, е сходна със Слънцето, но е само на 2 милиона години. За разлика от Слънцето, което е на 4,6 милиарда години, LkCa 15 все още е обградена от диск от газ и прах. В диска има голяма празнина, която е около 50 пъти по-голяма от разстоянието между нашата планета и Слънцето.

Астрономите подозираха, че гигантска планета орбитира в празнината. Откритието им е потвърдено с инфрачервени снимки на планетата.

"Учените за пръв път откриха също химичния отпечатък от свръхгорещ водороден газ, който се изхвърля от прашния диск към планетата, а това свидетелства, че тя все още е в процес на формиране", заяви ръководителката на изследването Стефани Салъм от университета на Аризона.

„Тази млада система за пръв път предоставя възможност да се изследват формирането на планета и директното взаимодействие между диска и нея", добави тя.

Нито една от близо 2000 планети, открити извън пределите на Слънчевата система, не е в процес на формиране. Астрофизикът Чжаохуан Чжу от Принстънския университет увери, че откритието ще помогне на учените да подобрят познанията си за формирането на планетите.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър".