“Феникс” се докосна до повърхността на Марс и откри лед
“Феникс” се докосна до повърхността на Марс и откри лед / снимкa: БГНЕС

Американският космически апарат “Феникс” за първи път се докосна до повърхността на Марс по време на тестването на ръката-манипулатор, съобщи Newsru, цитирана от БГНЕС.

Първото съприкосновение ни позволява да направим извода, че управлението на ръката-манипулатор става с висока точност, каза Дейвид Спенсър, изследовател от Лабораторията по реактивно движение в Пасадена, която управлява мисията. Сега с помощта на механичната “ръка” марсоходът може да взима от повърхността на Марс образци от почвата и леда за по-нататъшен химичен анализ.

Учените смятат, че са открили лед на мястото на кацането на “Феникс”, като при кацането е бил издухан почвеният слой. Предполагаемият лед е бил регистриран от камерата на ръката-манипулатор. На учените им предстои да проведат изследвания и да получат повече данни. Според тях, ако твърдото вещество се окаже лед, то ще стане по-ярко, тъй като атмосферните водни изпарения ще се концентрират под формата на скреж върху леда. Очаква се в близките дни роботът да пристъпи към изпълнението на основната си мисия – да се вкопае в почвата на дълбочина до 60 см и да събере образци от марсианския лед.

“Феникс” кацна на повърхността на Марс на 26 май. Полетът на космическия апарат до Червената планета продължи 10 месеца, като мисията му на Марс е планирана да бъде 90 дни. Апаратът трябва да проведе изследвания на повърхността на Марс и по-специално да се опита да открие следи от вода и други съединения, способстващи съществуването на живот, заявиха от НАСА.