След десетилетия на възстановителни работи и реставрация, първият дворец на римския император Нерон, известен като Domus Transitoria, отваря отново врати пред публика тази седмица в Рим, съобщават „Таймс“ и „Дейли мейл“.
Останките от разкошния някога дворец, който е разполагал с 50 тоалетни, използвани вероятно от робите и работниците преди почти 2000 години, никога не са били виждани от обществеността. Посетителите са вървели в продължение на векове над руините, а под краката им са били съхранени следи от бълбукащи фонтани, водни каскади и басейн, които някога са украсявали жилището.
За пръв път от 300 години: Отварят Светите стъпала, по които е преминал Христос (СНИМКИ/ВИДЕО)
Дворецът е построен на Палатинския хълм от обичащия лукса император през I в. сл.Хр. и предхожда по-известния Domus Aurea или Златния дворец на Нерон. Според Алфонсина Русо, генерален мениджър на археологическия парк Колизеум, големият дворец на Нерон е бил вдъхновен от двореца на Птолемей в Египет, но е предизвикал силно недоволство сред гражданите на Рим, заради разточителната си пищност, инкрустиран мрамор, стенописи и декорация от злато и скъпоценни камъни. "Нерон е искал атмосфера, която олицетворява неговата идеология, на абсолютния владетел, абсолютния монарх", казва Алфонсина Русо.
Първият дворец е бил почти напълно унищожен по време на пожара през 64 г. от н.е., а легендата разказва, че Нерон е свирел на арфа, докато столицата на Римската империя горяла. През 18 в., когато са проведени първите разкопки, част от декорацията и артефактите са преместени, например английският херцог Бофорт изнася колоните за своето имение „Бадминтон“ в Глочестършир.
Посетителите на Domus Transitoria на Нерон, трябва да се спуснат под земята, за да разгледат стаите и градините на резиденцията, останали скрити през вековете под други сгради и отломки. Новото осветление и комплектът за виртуална реалност на Oculus ще позволят на посетителите да се насладят и възхитят на възстановения декор на двореца от цветен мрамор, фонтани и червени порфирни колони.
Обиколката започва от голяма стая с нимфеум, светилище, посветено на нимфите, почитани като божества на изворната и лековита вода. Водата е централна тема на вилата, една от причините, поради която тя дълго време грешно е възприемана за термалните бани на Ливия, казват археолозите. Пространството е украсено богато с колони и ниши.
Историци и археолози твърдят, че Нерон е обичал да прекарва най-горещите часове в летните дни в тази стая, която се е намира под голям вътрешен двор, който вероятно е имал богато украсено дървено покритие или може би е бил защитен само с пищни завеси. Ярки и скъпоценни мрамори украсяват това пространство, което е изразявало световната мощ на императора, казват историците. Стените са изрисувани с цветя и растения, създавайки илюзията за пищна градина.
Част от оригиналния декор на вилата е придобита преди около три века от фамилия Фарнезе. Въпреки това много оригинални декорации са изгубени или вече са част от частни колекции или изложени в музеи. Части от украсения таван са изложени в музея на хълма Палатин, точно до входа на Domus, заедно със златни фризове и други съкровища.
Останките от разкошния някога дворец, който е разполагал с 50 тоалетни, използвани вероятно от робите и работниците преди почти 2000 години, никога не са били виждани от обществеността. Посетителите са вървели в продължение на векове над руините, а под краката им са били съхранени следи от бълбукащи фонтани, водни каскади и басейн, които някога са украсявали жилището.
За пръв път от 300 години: Отварят Светите стъпала, по които е преминал Христос (СНИМКИ/ВИДЕО)
Дворецът е построен на Палатинския хълм от обичащия лукса император през I в. сл.Хр. и предхожда по-известния Domus Aurea или Златния дворец на Нерон. Според Алфонсина Русо, генерален мениджър на археологическия парк Колизеум, големият дворец на Нерон е бил вдъхновен от двореца на Птолемей в Египет, но е предизвикал силно недоволство сред гражданите на Рим, заради разточителната си пищност, инкрустиран мрамор, стенописи и декорация от злато и скъпоценни камъни. "Нерон е искал атмосфера, която олицетворява неговата идеология, на абсолютния владетел, абсолютния монарх", казва Алфонсина Русо.
Първият дворец е бил почти напълно унищожен по време на пожара през 64 г. от н.е., а легендата разказва, че Нерон е свирел на арфа, докато столицата на Римската империя горяла. През 18 в., когато са проведени първите разкопки, част от декорацията и артефактите са преместени, например английският херцог Бофорт изнася колоните за своето имение „Бадминтон“ в Глочестършир.
iStock/Getty Images
Обиколката започва от голяма стая с нимфеум, светилище, посветено на нимфите, почитани като божества на изворната и лековита вода. Водата е централна тема на вилата, една от причините, поради която тя дълго време грешно е възприемана за термалните бани на Ливия, казват археолозите. Пространството е украсено богато с колони и ниши.
Историци и археолози твърдят, че Нерон е обичал да прекарва най-горещите часове в летните дни в тази стая, която се е намира под голям вътрешен двор, който вероятно е имал богато украсено дървено покритие или може би е бил защитен само с пищни завеси. Ярки и скъпоценни мрамори украсяват това пространство, което е изразявало световната мощ на императора, казват историците. Стените са изрисувани с цветя и растения, създавайки илюзията за пищна градина.
Част от оригиналния декор на вилата е придобита преди около три века от фамилия Фарнезе. Въпреки това много оригинални декорации са изгубени или вече са част от частни колекции или изложени в музеи. Части от украсения таван са изложени в музея на хълма Палатин, точно до входа на Domus, заедно със златни фризове и други съкровища.