Американски учени твърдят, че са открили молекула в човешкото РНК, която обяснява различната сила, с която протича COVID-19. Според изследователския екип, именно тази молекула служи като "превключвател" и може да превърне болестта в повече или по-малко опасна за хората.

„Основната ни цел беше да проверим дали има различия между структурата на коронавируса и структурите на други вируси. По този начин потърсихме отговор и на въпроса кое е толкова различното при COVID-19 и защо този вирус е толкова проблематичен.

Различията между коронавируса и другите вируси можеха да се появят навсякъде. Ние обаче открихме, че те винаги се проявяват в края на структурата на вируса, наричан още терминал.

Това насочи вниманието ни към веществата, които се съдържат близо до терминалите или непосредствено преди тях”, обясни  д-р Никълъс Шорк от Изследователския институт за транслационна геномика, предава NOVA.

Каква е причината някои хора да имат леки или въобще да нямат симптоми на COVID-19, докато други се разболяват тежко и умират?

- Мисля, че има няколко причини. Една от тях е това, което се съдържа вътре в самия вирус. Както знаете и вероятно сте прочели – налични са различни щамове на COVID-19, които са доста проблематични по своята същност.

Освен това, мисля, че всеки гостоприемник се различава от останалите по отношение на начина, по който отговаря на вируса.  Тази комбинация от разлики между щамовете и това с какви оръжия разполага всеки един организъм, за да се пребори със заразата, стоят в основата на това защо някои хора прекарват леко вируса, докато други се разболяват тежко.

Значи можем да кажем, че всичко това, което изброихте, в комбинация с молекулата, която стои в основата на вашето изследване, е основната причина, така ли? Разкажете ми малко за самата молекула, моля.

- Молекулата се формира в човешкото РНК и взаимодейства с фрагменти от РНК-то на вируса. Те се свързват, а силата на връзката помежду им може да доведе до различия в начина, по който всеки организъм отговаря на инфекцията.

Значи можем да кажем, че тази молекула може да активира специален ген на коронавируса, който да стимулира по-бързото му разпространение, но едновременно с това може и да предотврати това разпространение?

- Точно така. Това е феномен, който ние наблюдаваме от много време. Това, което знаем със сигурност е, че тази молекула се свързва с вируса и това може да доведе до големи ползи за гостоприемника, унищожавайки заразата или може  да помогне на COVID-19 да се разрасне.

Вярно ли е, че има доказателства, че тази молекула повлиява и на други вируси?

– Правилно! Това е и една от причините, поради които се чувстваме уверени да твърдим, че свързването между молекулата и вируса е важно. До този момент са налични 2 проучвания, които са изследвали същата молекула, изследвали са как тя влияе на инфекцията от типа H1N1.

Резултатите са показателни – връзката между miR1307 и вируса помага на организма на гостоприемника да се справи по-добре с болестта. Интеракцията несъмнено е с положителен характер.  Също така обаче в друго изследване се оказва, че молекулата всъщност би могла да помогне на раковите клетки да се разпространят в човешкото тяло. Така че имаме два сценария – при единия тази молекула помага, а в другия – вреди на гостоприемника и позволява на туморните клетки да се разраснат

Мислите ли, че Вашето проучване може да се използва за създаването на ваксини, базирани на протеини или на човешкото РНК?

– Не можем да кажем със сигурност дали става дума за изработване на ваксини. Това, което знаем обаче е, че  проучването може да помогне за по-добро лечение. Ако сме сигурни дали молекулата помага или вреди на оргаизма на  някой, който е заразен с COVID-19, ние ще имаме възможност да осигурим по-добра терапия за болните.

Преди известно време учени откриха 7 разновидности на COVID-19. Коя от тях е най-опасна и защо?

– Ако вземем за пример най-скорощния щам, който беше открит в Обединеното кралство и вече се разпространява по света, можем да заключим това, че с всяко следващо развитие инфекцията става по-лесна за предаване от един човек на друг.

Когато говорим за този щам на вируса - не става дума задължително за повече щети върху организма, но със сигурност пренасянето е далеч по-лесно.  Мисля, че всички индикации сочат, че ваксините, които в момента се внедряват, ще работят и в борбата с този нов щам, което ни носи надежда.

Намирате се в Калифорния, какви мерки в борбата със заразата са взети там?

– Ще Ви споделя за две неща. Първото е това, че властите всячески се опитват да научат хората да спазват социална дистанция, да носят маски и други неща, които са факт по света.

Другото нещо, което Калифорния, а и другите щати правят, е да опитат да внедрят ваксината по най-бързия възможен начин. Разбира се, това не е никак лесно, защото през празничните дни имаше трудности  да доставим ваксините до определени места, а и като вземем предвид станалото в Капитолия всичко се забави.

След като споменахте щурма на Капитолия – какво е Вашето мнение за него?

– В Съединените щати, както знаете, доста човешки свободи са гарантирани. За съжаление обаче някои хора минават границите. Трудно е да се намери баланс  между това да контролираш човешките права - да позволяваш свободното изразяване и демонстрациите и това да поставяш границите на правилното място. Случилото се в Капитолия  е най-яркото доказателство затова.

Това, което видяхме беше нещо, което почти никой не очакваше да се случи. Видяхме как определени обществени групи настояваха толкова много мнението им да бъде чуто, че започнаха да проявяват насилие.

Да се върнем на темата за COVID-19. Калифорния се превърна в третия щат, който премина границата от 25 000 смъртни случая от началото на пандемията. Как бихте коментирали това?

– Подобно на другите щати и Калифорния  има много гъстонаселени градове - Лос Анджелис, Сан Франциско, Сан Диего, там където се намирам аз. Това създава множество възможности хората да общуват активно помежду си.

На свой ред това е добра основа за вируса и той би могъл да се предаде по-лесно. За съжаление има и хора, които вярват, че вирусът е измама, което е същинска лудост. Мисля, че всичко, което трябва да се направи за онези, които се съмняват в сериозността на вируса,  е да ги пратим като доброволци в  болниците.

Вярно ли е, че болниците в Калифорния са толкова препълнени, че е необходимо отварянето на полеви болници?

– Да. Болниците са почти или напълно препълнени. За да може да се полагат грижи за новите пациенти беше необходимо откриването на такива временни болници. Те се създадоха, за да приемат новата вълна пациенти, които идват.

Вие сте учен. Какво е мнението Ви за ваксините? Достатъчно безопасни ли са те?

- Да. Всичко сочи, че ваксините са безопасни и трябва да бъдат внедрени  сред хората. Всяко лекарство, всяка ваксина може да дойде с определени странични ефекти. Аз обаче мисля, че в настоящата ситуация можем  да заявим, че подобни казуси са по-скоро рядкост.

Няма причина, която да оправдае нежеланието да се ваксинираш. Бих посъветвал хората да вникват в това, което учените казват, да не подценяват фактите и да не се подвеждат по манипулативни изказвания.
nova.bg