/ Gulliver/Getty Images
На фона на недостига на самолети за най-високопоставените представители на германските власти, канцлерът Ангела Меркел ще получи свой собствен "Анги форс уан" - ремонтиран, втора ръка "Еърбъс А321", но без редица от луксозните опции, с които правителствените самолети се прочуха.

Дълго проточилото се формиране на новото германско федерално правителство постави необичайно предизвикателство пред германските въоръжени сили: тяхната полетна готовност. Бундесверът, като част от който Луфтвафе (германските ВВС) отговаря и за въздушния транспорт на представителите на властите по света, едва успява да се справи при ограничения брой самолети, с които разполага, в условията на натоварен график на официалните лица.

Меркел ще получи нов официален самолет - обновен, но втора ръка

Само външният министър Хайко Маас е пропътувал рекордните 118 000 км през първите си 100 дни на поста, което се равнява на три обиколки на земното кълбо.
 

/ Gulliver/Getty Images


След като най-после успя да състави правителство в резултат на 6-месечни пазарлъци, канцлерът Ангела Меркел трябваше да наваксва с пътувания до страни като Китай, САЩ, Русия и Канада (за срещата на Г-7). Нови членове на правителството, като министрите на финансите Олаф Шолц и на икономиката Петер Алтмайер, също направиха първите си визити зад граница, а министърът на отбраната Урсула фон дер Лайен трябваше да посети германски войски, участващи във военни мисии в чужбина.
 
Луфтвафе разполага само с осем ВИП самолета, което означава, че с пътуванията си канцлерът и министри й запълват до краен предел този капацитет. Така на Хайко Маас се наложи да пътува с редовен полет до Ню Йорк за един от най-важните си ежегодни ангажименти - гласуването в ООН за избиране на Германия за непостоянен член на Съвета за сигурност.

Недостигът на ВИП самолети се усложнява и от факта, че канцлерът и президентът трябва да разполагат и с резервен самолет при пътуванията си в случай на проблем с основния. През юни посещението на президента Франк-Валтер Щайнмайер в Беларус бе забавено в последната минута заради повреда на хидравликата на неговия самолет. През декември 2015 г. Меркел трябваше да се прехвърли на военнотранспортен самолет за визитата си в Индия, след като в последния момент бяха открити повреди в официалния й самолет.
 

/ Gulliver/Getty Images


Всички тези безпокойства за правителството обаче може би скоро ще останат в миналото. През последната година и половина фирмата "Луфтханза техник", която се занимава с поддръжката и модификацията на авиопарка на германската авиокомпания, работи върху преоборудването на един "Еърбъс А321", който ще се присъедини към правителствения авиоотряд.

Очаква се самолетът да бъде предаден на въоръжените сили през септември и да стане официалният самолет на канцлера Меркел, поради което вече го наричат "Анги форс уан" (бел.ред. игра на думи с названието на официалния самолет на президента на САЩ).
 

/ Gulliver/Getty Images


В момента текат финалните му изпитания, преди да бъде официално одобрен през последната седмица на август. Самолетът е част от авиопарка на "Луфтханза" от 2000 г. и носеше името на германския град Нойщат ан дер Вайнщрасе. Логото на "Луфтханза" ще бъде сменено с германското знаме и с надпис "Федерална република Германия", но това ще стане в последния момент преди предаването му.

А защо правителството избра самолет "втора ръка"? "Беше по-евтин и, следователно, по-приемлив за джобовете на данъкоплатците", казва Капитан Дитер Бракониер, който отговаря за Отдела за оборудване, информационни технологии и употреба в Бундесвера. Точният размер на разходите не е известен, но се предполага, че преоборудването на самолета е струвало стотици милиони евро.

"Този самолет е бил избран, защото е бил много добре поддържан", заявява Харалд Прис, мениджър по проекти в "Луфтханза". "Това е като при колите - възрастта не е от значение, важно е как са били поддържани" , допълва още той.
 

Gulliver/Getty Images


Експертите на "Луфтханза техник" са обновили и модернизирали напълно този "Еърбъс", повишили са товароподемността му с 4 тона и са променили изцяло интериора. Според Прис са направени общо 180 модификации, което обяснява защо преустройството на самолета е отнело толкова много време.
 
Базираната в Хамбург "Луфтханза техник" по принцип не се занимава с правителствени самолети, но този случай не бе особено предизвикателство за нея. Компанията има опит от миналото с ВИП самолети за богати бизнесмени. За "Луфтханза" в Хамбург в тази сфера работят 1000 души и още 450 на други места.

Новият правителствен самолет може да вози до 84 пътници, 14 от които в предната ВИП зона, където Меркел или други ключови министри ще сядат с най-близките си сътрудници. Останалите 70 места са запазени за членове на делегациите, служители от охраната, журналисти и други гости. За разлика от обичайните луксозни правителствени самолети, този А321 на Меркел явно няма да разполага с много екстри. Местата в зоната за делегации, например, ще бъдат същите като тези в икономична класа на пътническите авиокомпании. На борда няма да има и душ.
 
Предполага се, че самолетът ще има обсег на летене от около 5000 км и ще може да се използва за къси полети в Европа и за полети на средни разстояния до региони като Северна Америка. Канцлерският самолет, заедно с другите правителствени самолети, извършват средно 2500 полета годишно. С цел защита на най-високопоставените държавни ръководители военните са инсталирали в самолета много военно оборудване, системи за отбрана и най-новите комуникационни устройства, подробностите за които остават тайна.
 

/ Gulliver/Getty Images


Очаква се самолетът да започне правителствени полети от ноември. Има предложение той да бъде кръстен на името на бившия германски външен министър Ханс-Дитрих Геншер, който кръстосваше света надлъж и нашир по време на 18-те си години на този пост. Засега обаче не е потвърдено дали това предложение ще бъде прието.
БТА