Председателят на управителния съвет и изпълнителен директор на компанията "Коста Крочере" (Costa Crocere) заяви, че човешка грешка от страна капитана е причина за корабокрушението на заседналия в скали италиански туристически кораб, предадоха световните агенции.
"Компанията ще остане в тесен контакт с капитана и ще му осигури цялата нужна помощ, но трябва да признаем фактите и не можем да отречем, че става дума за човешка грешка", заяви Пиер Луиджи Фоски на пресконференция в Генуа. Той заяви, че корабът е покрил всички тестове за безопасност и технически тестове при оценката през 2011 г., а капитанът е извършил неразрешена маневра за промяна за зададения курс на кораба.
Междувременно нова версия за причините за трагедията с италианския туристически кораб "Коста Конкордия" разкрива и в. "Кориере дела сера". Според тази версия капитанът на кораба Франческо Скетино е доближил плавателния съд до брега заради шефа на сервитьорите на кораба, който бил роден на Джилио. Малко преди трагедията Скетино се обърнал към шефа на сервитьорите Антонело Тиеволи с думите: "Антонело, ела да видиш колко близо сме до Джилио". На този призив станали свидетели няколко души, цитирани от вестника.
Според добре запознат източник Тиеволи е трябвало да вземе отпуск още миналата седмица и да си отиде на Джилио, но не могъл да си намери заместник и трябвало да остане за новия курс. Скетино поискал да му направи символична услуга, като прекара огромния кораб край скалистите брегове на тосканския остров. Тиеволи вече е дал показания на разпитвалите го карабинери, опитващи се да установят какво е довело до трагедията.
Капитанът на "Коста Конкордия" е обвинен в непредумишлено убийство на няколко души, в крушение и в преждевременно напускане на бедстващ кораб. Самият той през 2010 г. заявил пред чешкия вестник "Днес", че не би искал да се озове в ролята на капитана на "Титаник", предаде Франс прес. "Не бих искал никога да се озова в ролята на командира на "Титаник", принуден да плава в океана между айсбергите", казал тогава Скетино. "Мисля обаче, че днес сме достатъчно подготвени, за да овладеем всяка ситуация и да се справим с евентуални проблеми", допълнил той. "Сигурността на пътниците е над всичко", заключил той.
Капитанът е постъпил на работа в „Коста Крочиере" през 2002 г. като служител в областта на сигурността и през 2006 г. е бил повишен в капитан на кораб. Компанията отбеляза още, че всички членове на екипажа имат упражнение по евакуиране на пътниците на кораби на всеки две седмици и че пасажерите преминават инструктаж до 24 часа след своето качване на борда.
По-рано стана ясно, че броят на жертвите е нараснал до шест, след като беше намерен още един човек. Тялото е на пътник. Мъжът е бил със спасителна жилетка. 14 души все още се водят за изчезнали. Представители на бреговата охрана изразиха опасения, че корабът може да се подхлъзне по скалите, където в момента е заседнал, предава БТА. Говорител на пожарната команда заяви, че спасителните операции са преустановени след като корабът се е приплъзнал по скалите. "Имаше приплъзване от 9 сантиметра по вертикала и 1,5 сантиметър по хоризонтала. Евакуирахме се веднага. Това е нещо, от което се бояхме. Операциите са преустановени. Ще следим стабилността на кораба и не знаем кога ще възобновим операциите", каза говорителят Лука Кари.
Междувременно стана ясно, че има много висок риск от екологична катастрофа за остров Джилио. Това заяви италианският министър на околната среда Корадо Клини по повод опасността от изтичане на гориво от катастрофиралия кораб "Коста Конкордия". "Целта е да не допуснем това гориво да изтече от кораба. Работим по въпроса", подчерта министърът пред журналисти в Рим.
По-рано италианският в. "Стампа" написа, че корабът с тегло на 110 самолета Боинг е бил зареден с 2390 тона гориво и ако то се разлее, това ще предизвика тежко замърсяване на острова и ще навреди на екосистемата му години наред. "Рискът за острова е много висок и е необходима спешна намеса. Намираме се в извънредна ситуация", подчерта Клини.
Джилио е част от архипелаг от седем острова, сред които и Елба. Той се намира в зона, известна с невероятната си природа в областта Тоскана. През лятото там отдъхват множество туристи. "Всичко ще зависи от морските течения. Заплахата тегне със сигурност над острова, но може да надвисне и над останалите острови от архипелага и дори над крайбрежието. Всичко зависи от теченията в морето и от ситуацията там", заяви министърът.
"Резервоарите на кораба са пълни с дизелово гориво, което е плътно и тежко и може да се утаи върху морското дъно. Ако подобно нещо се случи, това ще бъде катастрофа", подчерта министърът. Засега не е регистрирано изтичане на горивото от резервоарите на кораба.
Компанията е предложила на туристите, купили си билети за круизите, които трябваше да изпълни корабът през януари и февруари, да им възстанови парите. Предлага се и кредит в размер на до 30 процента за който и да е круиз с нейни кораби до юни тази година, предаде ИТАР-ТАСС. В съобщението на компанията засега не се говори за това как ще бъдат обезщетени пътниците на заседналия кораб.
В петък вечерта корабът "Коста Конкордия" се удари в скали, заседна и се наклони в пристанищната зона на остров Джилио. Последва паническа евакуация на намиращите се на борда 4200 пътници и екипаж. Много оцелели разказаха за сцени на „апокалипсис" и паника, с борба между туристите за качване на спасителните лодки, които при това членовете на екипажа не успявали да спуснат във водата.