Населението в Япония застарява и все повече хора умират. Но мнозина живеят далече от близките си и не могат да отдадат почит. Затова компании в страната вече предлагат церемонии и гробища в метавселената, пише Deutsche Welle.
Компаниите в Япония се стремят да предоставят нови иновативни продукти и услуги, за да отговарят на изискванията на постоянно променящия се пазар. В много сектори традициите вече са заменени от технологиите. Същото важи дори за погребалната индустрия.
През 2022 г. в Япония са регистрирани рекордните 1,58 милиона смъртни случая. 10 години по-рано те са били значително по-малко - 1,26 милиона. Това потвърждава дългосрочната тенденция населението да застарява и намалява.
Точно както и в други сфери, компаниите, които се занимават с организирането на погребения и изготвянето на надгробни плочи, се стремят да предлагат нови удобства на клиентите.
"Алфа клуб Мусашино" организира различни събития. Компанията притежава осем сватбени зали и цели осемдесет погребални - показателно, че този бизнес става все по-важен. Компанията, която е базирана в префектура Сайтама, близо до Токио, завършва последните детайли по изграждането на дигитално гробище. В него семейството на починалия ще има достъп по всяко време.
Няма нужда от парцел, поддръжка и дълго шофиране до мястото
"Много хора не живеят близо до семейното гробище и са много заети, съответно за тях е трудно да отдадат почит", разказва Кие Иши, която ръководи дигиталния проект. "Хората ще могат да влизат в нашето гробище в метавселената през компютъра си или през мобилния си телефон и да видят аватара си заедно с тези на други хора", обяснява тя пред ДВ.
Потребителите ще имат достъп до снимки на покойните си близки, ще могат да им оставят виртуални цветя, да пишат в книгата за съболезнования, както и да общуват с други хора, отдаващи почит, чрез чат функция в сайта. Друго предимство в това онлайн гробище е, че не е необходимо да се купува парцел, да се издига надгробен паметник, а след това и да се плаща за поддръжката на мястото.
"Дядо ми почина преди три години. Сега баща ми се грижи за семейния гроб, но той е в малко селце в планините на северната префектура Гифу. Отнема ми над 3 часа с кола дотам", разказва Яе Оно, домакиня, която в момента живее в Кавазаки, южно от Токио.
"Наистина искам да отдам почит. Ние винаги ходим по време на сезона на Обон да почистим гроба и да оставим свежи цветя", добавя тя. Фестивалът Обон е времето, в което много японци организират лятната си почивка.
Технологии срещу традиции
Въпреки това Яе Оно не е съвсем убедена колко добра идея е да се използват технологии, за да се отдава почит на починалите. "Би било по-удобно и по-бързо да вършим всичко онлайн, но не в това е въпросът", казва тя. И добавя: "Това е мястото, на което се съхранява праха на баба ми и дядо ми и откъдето произлиза семейството им. Затова наистина смятам, че е важно да полагам усилия и да поддържам връзка с тази част от семейната история. Но не съм сигурна дали децата ми в бъдеще ще се чувстват по същия начин ", признава Яе Оно.
Промяната несъмнено има. Проучване от тази година показва, че 36% от японците вече не посещават семейните гробове, пише вестник "Йомиури". Болшинството от тях посочват, че просто нямат време за лично посещение, тъй като живеят твърде далеч.
Близо 119 000 заявления за преместване на семейния гроб на ново място са били подадени през 2021 година. Това представлява увеличение с 55% за последните 10 години.
В град Такамацу на остров Шикоку има гробища, в които 40% от гробовете са били изоставени, пише вестник "Асахи". Местните власти не знаят как да подходят към неподдържаните надгробни плочи и урни.
Надгробни плочи с QR кодове
Телекомуникационната компания Smart Senior е разработила система, чрез която в надгробната плоча се вгражда QR код. При неговото задействане се осигурява достъп до видеоклипове и снимки на починалия и неговото семейство.
Храмът в Токио Шинкиоджи е основан около 1460 година. Но той е навлязъл в съвременността чрез изграждането на роботизиран колумбарий - нишите в стената, в които се поставят погребалните урни. Опечалените могат да използват и електронна карта, с помощта на която снимки на близките им могат да се прожектират върху екран. В същото време автоматизирана система доставя урната до олтара, където посетителите могат да отдадат почит.
Изглежда, че бъдещите японски поколения няма да изпитват толкова голяма нужда от физически гробища. Те ще почитат своите предци на мобилните си телефони, както и в метавселената.
Компаниите в Япония се стремят да предоставят нови иновативни продукти и услуги, за да отговарят на изискванията на постоянно променящия се пазар. В много сектори традициите вече са заменени от технологиите. Същото важи дори за погребалната индустрия.
През 2022 г. в Япония са регистрирани рекордните 1,58 милиона смъртни случая. 10 години по-рано те са били значително по-малко - 1,26 милиона. Това потвърждава дългосрочната тенденция населението да застарява и намалява.
Точно както и в други сфери, компаниите, които се занимават с организирането на погребения и изготвянето на надгробни плочи, се стремят да предлагат нови удобства на клиентите.
"Алфа клуб Мусашино" организира различни събития. Компанията притежава осем сватбени зали и цели осемдесет погребални - показателно, че този бизнес става все по-важен. Компанията, която е базирана в префектура Сайтама, близо до Токио, завършва последните детайли по изграждането на дигитално гробище. В него семейството на починалия ще има достъп по всяко време.
Няма нужда от парцел, поддръжка и дълго шофиране до мястото
"Много хора не живеят близо до семейното гробище и са много заети, съответно за тях е трудно да отдадат почит", разказва Кие Иши, която ръководи дигиталния проект. "Хората ще могат да влизат в нашето гробище в метавселената през компютъра си или през мобилния си телефон и да видят аватара си заедно с тези на други хора", обяснява тя пред ДВ.
Потребителите ще имат достъп до снимки на покойните си близки, ще могат да им оставят виртуални цветя, да пишат в книгата за съболезнования, както и да общуват с други хора, отдаващи почит, чрез чат функция в сайта. Друго предимство в това онлайн гробище е, че не е необходимо да се купува парцел, да се издига надгробен паметник, а след това и да се плаща за поддръжката на мястото.
"Дядо ми почина преди три години. Сега баща ми се грижи за семейния гроб, но той е в малко селце в планините на северната префектура Гифу. Отнема ми над 3 часа с кола дотам", разказва Яе Оно, домакиня, която в момента живее в Кавазаки, южно от Токио.
"Наистина искам да отдам почит. Ние винаги ходим по време на сезона на Обон да почистим гроба и да оставим свежи цветя", добавя тя. Фестивалът Обон е времето, в което много японци организират лятната си почивка.
Технологии срещу традиции
Въпреки това Яе Оно не е съвсем убедена колко добра идея е да се използват технологии, за да се отдава почит на починалите. "Би било по-удобно и по-бързо да вършим всичко онлайн, но не в това е въпросът", казва тя. И добавя: "Това е мястото, на което се съхранява праха на баба ми и дядо ми и откъдето произлиза семейството им. Затова наистина смятам, че е важно да полагам усилия и да поддържам връзка с тази част от семейната история. Но не съм сигурна дали децата ми в бъдеще ще се чувстват по същия начин ", признава Яе Оно.
Промяната несъмнено има. Проучване от тази година показва, че 36% от японците вече не посещават семейните гробове, пише вестник "Йомиури". Болшинството от тях посочват, че просто нямат време за лично посещение, тъй като живеят твърде далеч.
Близо 119 000 заявления за преместване на семейния гроб на ново място са били подадени през 2021 година. Това представлява увеличение с 55% за последните 10 години.
В град Такамацу на остров Шикоку има гробища, в които 40% от гробовете са били изоставени, пише вестник "Асахи". Местните власти не знаят как да подходят към неподдържаните надгробни плочи и урни.
Надгробни плочи с QR кодове
Телекомуникационната компания Smart Senior е разработила система, чрез която в надгробната плоча се вгражда QR код. При неговото задействане се осигурява достъп до видеоклипове и снимки на починалия и неговото семейство.
Храмът в Токио Шинкиоджи е основан около 1460 година. Но той е навлязъл в съвременността чрез изграждането на роботизиран колумбарий - нишите в стената, в които се поставят погребалните урни. Опечалените могат да използват и електронна карта, с помощта на която снимки на близките им могат да се прожектират върху екран. В същото време автоматизирана система доставя урната до олтара, където посетителите могат да отдадат почит.
Изглежда, че бъдещите японски поколения няма да изпитват толкова голяма нужда от физически гробища. Те ще почитат своите предци на мобилните си телефони, както и в метавселената.