/ iStock
Текилата, кралят на мексиканските алкохолни напитки, навлиза все по-сериозно в Европа. Коктейли Mаргарита, Палома, различни първокласни шотове, а понякога и Текила Сънрайз, са сред питиетата с текила, които 24-годишният барман Шубам Уалавалкер предлага на клиентите си в своя лондонски бар. "Текилата определено свършва всеки уикенд", казва той, докато се старае да поддържа запасите и да отговори на "жаждата" на посетителите на претъпкания бар, разказва Ройтерс.

Износът на текила от Мексико за Европа е нараснал рязко през миналата година. Доставените количества за Испания са скочили с 90 на сто, тези за Франция - със 73 на сто, за Великобритания - с 68 на сто, а за Германия - с 60 на сто, според мексиканския Регулаторен съвет за текила. Така европейските пазари изпреварват глобалния растеж на доставките на текила, достигнал 23 на сто през 2022 г.

Обичаната в Северна Америка алкохолна напитка обаче е далеч от това да изземе историческото превъзходство на по-популярните в Европа водка, уиски, ром и джин. Текилата обаче се е наложила като най-бързо набиращият симпатии алкохол сред потребителите в региона, според търговската компания "Хосе Куерво Проксимо Спиритс" (Jose Cuervo Proximo Spirits).

Все пак пазарът на текила има и проблеми. Търсенето в Европа задълбочава недостига на агаве, бодливото растение, произхождащо от мексиканския регион Халиско, което се използва за направата на текила.

Цената на агавето, която бе от 5 до 7 мексикански песос (0,27-0,37 щ. долара) за килограм през по-голямата част от последните две десетилетия, се покачва постоянно през последните години и достигна 31 песос в края на 2022 г., според изследователската фирма "Бърнстийн" (Bernstein).

Същевременно и цените на текилата скочиха.

Американски телевизионни звезди като Дуейн Джонсън "Скалата", Кендъл Дженър и Кевин Харт пуснаха свои марки текила през последните години.

На агавето са му необходими приблизително седем години, за да узрее, преди да може да бъде събрано. "След около две години цената на агавето ще падне, защото предлагането ще бъде по-голямо от търсенето", смята Луис Фернандо Феликс, ръководител на бизнеса в САЩ и Канада на "Хосе Куерво Проксимо Спиритс".
Илиян Цвейн/БТА