/ iStock/Getty Images
В четвъртък ЕС обяви плановете си да засили борбата срещу дезинформацията в Европа по време на разпространение на съдържание срещу ваксините, подхранвано от пандемията на коронавируса.

Европейската комисия също планира да регулира политическата реклама и да защити по-добре журналистите като част от своя План за действие за демокрация. "Дезинформацията не е тривиално нещо. Говорим за наистина опасни атаки", заяви заместник-председателят на комисията на ЕС Вера Йоурова пред Франс прес.

Планът на изпълнителната власт на ЕС възнамерява да укрепи съществуващия си кодекс за поведение срещу дезинформацията, който стартира през 2018 г. Той беше подписан от Google, Facebook, Twitter, Microsoft и през юни 2020 г. от TikTok, както и от играчи в рекламния сектор.

Но ЕС смята, че саморегулирането вече не е адекватно и новите мерки ще съвпаднат с дългоочаквания Закон за цифровите услуги, който ще бъде предложен от комисията на 15 декември. Комисията, която вече е осъдила кампании, за които се твърди, че са стартирани от Русия и Китай, свързани с пандемията, търси правомощието да налага финансови санкции на чуждестранни агенти.

Изпълнителната власт на ЕС също така иска да играе роля в подпомагането на държавите-членки да координират своя отговор на атаките на дезинформация отвън.

Еврокомисията също така иска повече прозрачност от платформите относно източниците на дезинформация, техните алгоритми и повече достъп до данни за изследователите.
Групата Avaaz заяви, че планът може да бъде новаторски, ако платформите бъдат подведени под отговорност с ясни цели и надзор.

„Или може да остане неефективна декларация за намерение“, предупреди мениджърът на кампанията на Avaaz Лука Никотра.

Комисията също така заяви, че ще предложи ново законодателство за регулиране на политическата реклама през следващата година. "Искаме политическата реклама да бъде възможно най-прозрачна, така че аз като избирател да знам кой ми изпраща това съобщение, кой плаща за това, каква е целта", каза Йоурова.
БГНЕС