Започва инициатива за набиране на средства за подмяна на дървената част на кораба-музей "Радецки". Средствата са за купуване на дървен чамов импрегниран материал, с който ще бъдат подменени пейките и парапетите на двете палуби, стълбите и обшивката на капитанската рубка, съобщава пресцентърът на Министерството на културата.
Необходими са поне 5 кубика материал - предварително обработен против влага и лакиран. Сумата е 8300 лева, обяснява Людмила Дамянова - завеждащ Националния музей "Параход "Радецки", филиал на Националния исторически музей.
През 2016 г. България ще отбележи 140 години от величавия подвиг на Христо Ботев и неговата чета. Годишнината е и повод хиляди родолюбци и ценители на историята да поискат да посетят националната светиня, която е на вечен пристан в гр. Козлодуй, отбелязва Дамянова. Тя се ангажира със завършването на ремонта най-късно до началото на април.
Част от средствата - 1600 лв., са осигурени от сдружението "Червена чета Радецки", което обединява привърженици на ФК ЦСКА в Козлодуй. Всички родолюбиви българи, които подкрепят извършването на неотложния ремонт, ще бъдат вписани в почетната Книга на дарителите на Националния музей "Параход "Радецки".
И през 2016 г. параходът "Радецки" - национална светиня, свързана с подвига на четниците на Христо Ботев, загинали за свободата на България през 1876 г., ще продължава при подходящи метеорологични условия да прави и кратки обиколки в района на Козлодуйското пристанище - при отбелязването на официални празници и годишнини от исторически събития. На борда могат да се качат 100 пътници, които ще имат възможност да разгледат и обновената музейна експозиция, в която са ценни реликви като знамето на Ботевата чета, униформи на Ботеви четници, последните писма, писани от воеводата Христо Ботев от борда на парахода. Билетите се купуват на място и са на достъпна цена - за деца, ученици, студенти и пенсионери - 4 лева, за останалите - 6 лева.
Австрийският параход "Радецки" е построен през 1851 г. в Будапеща. На 29 май 1876 г. четата на Христо Ботев завладява парахода и го принуждава да спре на българския бряг при с. Козлодуй, откъдето се насочва към Врачанския Балкан, за да се бие за свободата на България.
През 1966 г. е построено копие на легендарния параход със средства, събрани от 1 200 000 български деца. Пуснат е на вода през 1966 г. в памет на 90-годишнината от гибелта на Ботев.
От 1982 г. корабът е със статут на национален музей.