Провери колко рисков шофьор си!

Официално стартира новото издание на SDIndex (Safe Drive Index/Индекс за безопасно шофиране) – първото по рода си изследване, което изчислява валиден национален индекс на рисковете в поведението на шофьорите в България. Това стана ясно на специално събитие, което събра организаторитe, екипа, партньорите и представители на медиите за представяне на тазгодишния проект. Сред официалните гости на събитието бяха зам. министърът на транспорта Ангел Попов, председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова, зам. изпълнителният директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” Дамян Войновски, началникът на отдел “Пътна полиция” в МВР Росен Рапчев и др.

Росен Рапчев

SDIndex представлява обобщена самооценка на поведението и реакциите на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации, представителна за българските шофьори на възраст между 18 и 75 г. на национално ниво. През 2019 г. данните за изследването ще бъдат събирани изцяло онлайн и всички желаещи шофьори могат да се включат, попълвайки въпросника (достъпен на сайта на проекта www.sdindex.bg). По този начин организаторите от SDI Застрахователен брокер се надяват, че ще получат по-голям брой отговори и по-висока надеждност на резултатите.

Националното проучване за рисковете в шофьорското поведение продължава

Тази година SDIndex има и нови елементи, най-важният от които е специален модул за изследване на рисковете сред водачите на камиони и автобуси – необходимост, идентифицирана в миналогодишното издание на проучването. Актуализиран е и въпросникът, адресиран към водачите на леки и лекотоварни автомобили.

„Най-важното, когато говорим за проблемите на пътната безопасност, е да разглеждаме темата в нейната цялост и да анализираме всички елементи заедно – водачи, превозни средства, инфраструктура“, подчерта Малина Крумова. Тя поздрави организаторите, че за втора поредна година провеждат националното допитване и съобщи, че в момента държавната агенция прави комплексен анализ на състоянието на пътната безопасност в страната. „Ние сме естествени партньори и аз ще се радвам да продължим това наше стратегическо сътрудничество, защото сред най-важните неща, когато говорим за пътна безопасност, е усилията на държавния, неправителствения сектор и на социално отговорните компании, да бъдат подчинени на една обща цел“, каза още председателят на държавната агенция.

През 2018 година SDIndex показа, че превишаването на позволената скорост, определяно като “неволно”, бе най-разпространеното рисково действие сред българските шофьори на леки и лекотоварни автомобили 71% от запитаните 1000 водачи тогава отговориха, че това им се е случило поне веднъж за последните 12 месеца. Резултатите показаха също, че българските шофьори смятат, че те самите избягват рисковете по пътищата, но търсят отговорност от останалите участници в движението.

Българският шофьор е категоричен в мнението си, че шофира безопасно – стойността на SDIndex за 2018 г. на национално ниво е 89.6 и е близка до максимума на скалата – това е основният извод от изследването. Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (214 хил. души, 9% от всички активни водачи) 
са с високорисково поведение и следователно с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен.

Партньорите на проекта - МВР, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, дадоха висока оценка за усилията от страна на SDI брокер и целия екип на проекта и се обединиха около виждането, че информацията и анализът на данните от SDIndex 2018 e добра отправна точка за планираните промени в законодателството и практическите мерки, насочени към подобряване на пътната безопасност в България. В абсолютни стойности, през 2018 г. загиналите и ранените (611/8466 души1) по българските пътища са по-малко в сравнение с 2017 г. (682/8680 души), но страната ни остава на предпоследно място по пътна безопасност в ЕС, изпреварвайки само Румъния.