Около 80 процента от българските учители смятат, че материалът, който преподават, е неразбираем за учениците. Това сочат данните от изследване, поръчано от Комисията за защита от дискриминация. На въпрос дали учебното съдържание отговаря на възрастовото развитие на децата само 18 процента от учителите отговарят, че са сигурни, че това е така, обясни в предаването „Кой говори" училищният психолог и един от авторите на проучването Иван Игов. Има неща в учебното съдържание, които просто не отговарят на възрастовото развитие на децата. Пишат се учебни програми, помагала, учебници и т. н., без авторите да знаят грам психология, категоричен е Иван Игов. Над 30 процента от учителите, особено младите учители, смятат, че това, което преподават, наистина е прекалено сложно за децата и поради тази причина почти същият процент от учителите просто прескачат учебно съдържание. Те нямат друг избор, няма как да говорят за неща, които децата просто не разбират.
Иван Игов обясни още, че материалът по литература е най-неразбираем, следван от историята, физиката и химията. Най-големият проблем на средното образование обаче е, че не се отчитат индивидуалните способности на децата, което е един вид дискриминация, убеден е той.
Цвета Бресничка от асоциация "Родители" допълва, че за много от родителите превеждането на учебното съдържание на децата им се е превърнало във второ работно място. На тях им се налага да преразказват на децата това, което е написано в учебниците, защото детето не го е разбрало. От една страна проблемът е в лошия стил на учебниците, от друга страна е в самото преподаване в класната стая. Друг проблем Цвета Бресничка вижда и в това, че учениците са натоварени със свръхизисквания във всички посоки. Те със сигурност имат нужда от базови познания и умения във всички области, но заради свръхизискванията към тях те успешно слагат капаците и казват - аз това не го знам и не го мога, категорична е тя.
Целият разговор в предаването „Кой говори":