Защо трябва да е отворен сенникът на прозореца на самолета?
Защо трябва да е отворен сенникът на прозореца на самолета? / Thinkstock/Getty Images

Защо трябва да е отворен сенникът на прозореца на самолета при излитане и кацане?

Отговора на днешната Питанка можете да слушате ТУК

Всеки, които е чувал поне веднъж инструктажа преди излитане, знае за какво става въпрос. Сега идва време да отговорим на въпроса. Моля, затегнете коланите, докато не изгасне светлинният знак. Напомняме ви, че пушенето на борда е забранено във всички зони на машината, включително и в тоалетната, която е снабдена със сензори, ако решите да се правите на хитри. Нещо от този род звучат обясненията преди полет. Ама вие не ги слушате много подробно, ръчкате списанията на седалката пред вас и се чудите ще сервират ли нещо свястно за ядене, не че сте гладни и имат някакъв вкус. Научно е доказано, че разликата във височината действа на вкусовите ви рецептори и всичко е обречено да бъде блудкаво. Един съвет от нас. Никога не пийте чай или кафе приготвени на борда на самолет. Използваната вода е от резервоара на самолета, който винаги се допълва и никога не се чисти. Невъзможно е. Така че стените на този резервоар са гъсто населени с какви ли не бактерии и ако познавате някоя стюардеса, която пие кафе от въпросния резервоар, пратете и много здраве от нас.

Но да си дойдем на думата за сенниците. Въпросът има много любопитни отговори от приятели на Питанка. Например: За да не виждаш колко бързо се приближава земята към теб, разбира се в кръга на шегата, да си подготвен психически за лошото, ако се случи, да ти го включат към цената на билета като гледка тип „екстра", за да видиш как крилото се чупи и да кажеш на пилотите, за да проумееш как нищо не зависи от теб и да оставиш пилотите да работят на спокойствие, да си направиш брутални кадри на живо и да ги постнеш точно преди да се призимиш.

Всъщност в доста от тези отговори има логика, особено в един от тях. Една от причините за вдигнатите сенници е да сигнализират пътниците навреме, ако забележат проблем. Не точно крилото да се счупи, но например, ако се запали някой от двигателите. Пилотите нямат видимост, но пътниците трябва да имат. Така че в този случай те първи да дават сигнал за проблема. При нощни кацания е повече от задължително да се вдигнат сенниците, защото в извънредна ситуация очите на пасажерите трябва да привикнат с тъмнината отвън, което иначе няма как да стане бързо. Изискването обаче е залегнало в международните регулации с една малко по-различна цел. А именно, за да могат спасителните служби отвън да виждат какво се случва в самолета вътре. Не толкова отвътре навън е важна тази мярка, както си мислите, а обратното - отвън навътре. Ако сенниците са спуснати трудно би могло да се установи какво точно се случва вътре в самолета и как трябва да де се действа адекватно при различни форми на опасност.

Това е причината. А сега ви желаем приятен полет.

Ако имате още въпроси, питайте Питанка. Можете да го направите на страницата на Питанка във Facebook.

Още интересни въпроси, както и техните отговори можете да намерите тук

Питанка има и видео канал във VBOX7, където можете не само да четете и да слушате, но и да гледате