/ Thinkstock/Getty Images
Намиращата се в система от две звезди скалиста планета Татуин, на която израства Люк Скайуокър в сагата "Междузвездни войни", може да има своя двойничка във Вселената, сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес.

В основата на това откритие са скални отломки, орбитиращи около две звезди - бяло джудже и кафяво джудже, които се намират на разстояние около 1000 светлинни години от Земята.

Системите от две звезди не са рядкост. Откритите досега подобни системи обаче включваха единствено студени планети и газови гиганти като Юпитер, но не и скалисти тела. Единственото изключение бе в киното - планетата Татуин от епопеята "Междузвездни войни".

"Известни са хиляди бинарни системи, подобни на новооткритата, която е кръстена SDSS 1557. За пръв път обаче наблюдаваме отломки от астероиди в бинарна система", заяви съавторът на изследването Стивън Парсънс от университета във Валпарайсо в Чили. Учените са на мнение, че когато отломки се групират в голям пояс, това е знак за формиране на планети, макар че е невъзможно въпросните планети да бъдат наблюдавани.

Планетите се формират въз основа на натрупване на скалисти тела като астероиди и метеорити. В Слънчевата система астероидният пояс между орбитите на Марс и Юпитер съдържа отломки, останали от формирането на Меркурий, Венера, Земята и Марс.

"С откриването на отломки от астероиди в системата SDSS 1557 доказахме, че скалиста планета е формирана въз основа на големи астероиди", поясни съавторът на изследването Джей Фарихи от Лондонския университетски колеж.

Резултатите от изследването са публикувани в Nature Astronomy.