Турските телевизионни сериали чупят рекорди в Близкия Изток и страните от Северна Африка, като повишават влиянието на Турция в региона и налагат нов начин на живот, коментира вестник "Хюриет Дейли Нюз".
Турция е спечелила повече от 60 милиона долара от сериали само през тази година. Над 100 турски сапунки са били излъчени в повече от 20 страни през 2011 г.
"Започнахме да излъчваме сериалите в балканските страни през тази година. Страните, в които теленовелите жънат популярност са най-вече от Централна и Източна Европа, включително Сърбия, Хърватия, Чешката република, Румъния, Полша и Унгария. В Далечния изток купувачите са Малайзия, Индонезия, Тайван, Тайланд, Сингапур, Япония и Виетнам", обясни Фират Гюлген, председател на "Calinos Holding", който прави 80% от телевизионните сериали, изнасяни от Турция.
Цените за един епизод варират между 500 и 15 000 долара. Японски телевизионен канал дори излъчил документален филм за турските сапунени опери, който набляга най-вече на ефекта им върху туризма и износа, предава БГНЕС. В последното си издание списание "Тайм" описва турските сериали като "тайната на турския премиер Реджеп Тайип Ердоган". Сред най-популярните са "Перла" и "Листопад".
Коментирайки връзката между сериалите и нарастването на турското влияние в чужбина, социологът Нилюфер Нарли обясни, че Турция е увеличила мощта си в Близкия Изток и Балканските страни. Изучаването на турски език и култура са станали много важни в арабските и балканските страни.
Анкета показва, че 78% от жителите на арабския свят и Иран са гледали турски сапунени опери. Това предизвиква и голяма вълна от туристи към балканската страна, станала топ дестинация за арабите.