/ iStock/Getty Images
Студената атмосфера на Марс може да е допринесла за изпаряването на водата от повърхността на планетата в открития космос, съобщи ТАСС, като цитира данни, представени по време на провеждан в Москва симпозиум, посветен на Слънчевата система.

Сондата на Европейската космическа агенция и на Русия "ЕкзоМарс - ТГО" е открила първи доказателства, че изключително ниските температури на Червената планета не възпрепятстват, а допринасят за бързото изпаряване на водата от горните слоеве на атмосферата на Марс в открития космос, твърдят учени от Института за космически изследвания към Руската академия на науките.

Неотдавна специалисти откриха множество свидетелства за съществуването на древни реки, езера и цели океани с прясна вода на повърхността на Марс. Според настоящите оценки те са съдържали количество вода, приблизително колкото това в Северния ледовит океан на Земята. Изследователите все още не могат да кажат със сигурност къде е изчезнала тя, както и кога се е появила на повърхността на четвъртата планета от Слънчевата система.

Една от основните задачи на мисията "ЕкзоМарс" е да разбере какви са възможните причини за изчезването на водата от Марс. Благодарение на научните инструменти, с които разполага сондата, учените установиха миналата година, че прашните бури ускоряват изпаряването на водата с пет до десет пъти. Възможно е това да е изиграло важна роля при изчезването на океаните на Червената планета.

Учените констатират също колебания в концентрацията на водни пари и ледени кристали на височина до 180 километра от повърхността на планетата. Според тях и това може да е допринесло за изчезването на марсианските водни запаси.

Специалистите са на мнение, че сезонни климатични и метеорологични колебания на Червената планета влияят на образуването на облаци и свързания процес на кондензация на водни капчици и ледени частици в горната атмосфера на Марс. Оказва се, че водата активно се кондензира в горните слоеве на атмосферата не само през лятото, но и през марсианската зима.

Предполага се, че този процес е сходен с образуването на облаци в мезосферата и стратосферата в районите около полюсите на Земята. Изследването на формирането на ледени кристали в тези облаци ще помогне на експертите да разберат как протичат подобни процеси на Марс.