Едно от лицата на маслено платно, смятано за произведение на ренесансовия майстор Рафаело, не е рисувано от него според изследователи, съобщи Прес асосиейшън/ДПА.
Учени във Великобритания са използвали изкуствен интелект, за да анализират "Мадоната с розата", рисувана в началото на шестнадесети век и смятана за едно от произведенията на Рафаело. Картината изобразява Мария, която държи на ръце малкия Исус, до нея са Йосиф, младият Йоан Кръстител, а на масата има роза.
Картината е изложена в музея Прадо в Мадрид. Отдавна критици твърдят, че в създаването на произведението е участвал и Джулио Романо, един от учениците на Рафаело. Някои от тях са убедени, че розата и долната част на картината са дело на друг художник.
Според проф. Хасан Угаил, директор на Центъра за визуални компютърни и интелигентни системи в университета на Брадфорд по-голямата част от картината е рисувана от Рафаело, с изключение на лицето на Йосиф.
"Използвахме снимки на автентични картини на Рафаело, за да обучим компютър да разпознава стила му в детайли", каза той. Компютърът вижда доста по-дълбоко от човешкото око, на микроскопско ниво, поясни специалистът. Когато изследвали "Мадоната с розата", резултатите не били категорични. Тогава били анализирани отделни части от творбата и се оказало, че лицето на Йосиф най-вероятно не е дело на Рафаело, както е потвърдено за останалите елементи от картината.
Алгоритъмът на изкуствения интелект е създаден от проф. Угаил, според когото компютърът разпознава автентични произведения на ренесансовия майстор с 98 на сто точност.
Ръководителят на изследването Хауъл Едуардс, почетен професор по молекулярна спектроскопия в университета на Брадфорд, каза, че първоначално "Мадоната с розата" се е смятала за 100 процента дело на Рафаело, но през деветнадесети век много изкуствоведи започнали да се питат дали ученици на Рафаело не са участвали в създаването на произведението.
Учени във Великобритания са използвали изкуствен интелект, за да анализират "Мадоната с розата", рисувана в началото на шестнадесети век и смятана за едно от произведенията на Рафаело. Картината изобразява Мария, която държи на ръце малкия Исус, до нея са Йосиф, младият Йоан Кръстител, а на масата има роза.
Raffaello Sanzio da Urbino (Raphael) was An Italian painter Madonna of the Rose,1518 _At Museum Nacional Del Prado ,Madrid. pic.twitter.com/9DC2VjUs5M
— Caballero del viaje (@E_TaherAlbaghli) October 22, 2018
Картината е изложена в музея Прадо в Мадрид. Отдавна критици твърдят, че в създаването на произведението е участвал и Джулио Романо, един от учениците на Рафаело. Някои от тях са убедени, че розата и долната част на картината са дело на друг художник.
Според проф. Хасан Угаил, директор на Центъра за визуални компютърни и интелигентни системи в университета на Брадфорд по-голямата част от картината е рисувана от Рафаело, с изключение на лицето на Йосиф.
"Използвахме снимки на автентични картини на Рафаело, за да обучим компютър да разпознава стила му в детайли", каза той. Компютърът вижда доста по-дълбоко от човешкото око, на микроскопско ниво, поясни специалистът. Когато изследвали "Мадоната с розата", резултатите не били категорични. Тогава били анализирани отделни части от творбата и се оказало, че лицето на Йосиф най-вероятно не е дело на Рафаело, както е потвърдено за останалите елементи от картината.
Алгоритъмът на изкуствения интелект е създаден от проф. Угаил, според когото компютърът разпознава автентични произведения на ренесансовия майстор с 98 на сто точност.
Ръководителят на изследването Хауъл Едуардс, почетен професор по молекулярна спектроскопия в университета на Брадфорд, каза, че първоначално "Мадоната с розата" се е смятала за 100 процента дело на Рафаело, но през деветнадесети век много изкуствоведи започнали да се питат дали ученици на Рафаело не са участвали в създаването на произведението.