Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев
Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев / Снимки: Калин Николов
Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев
44965
Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев
  • Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев

Две години след като направи хитовия спектакъл "Козата или коя е Силвия?" в Народния театър, Явор Гърдев отново поставя на камерната му сцена. Премиерата на "Ръкомахане в Спокан" от любимия му автор Мартин Макдона е на 23 септември. Спектакълът ще се играе и на следващия ден - 24 септември. В него участват Теодора Духовникова, Иван Бърнев, Леонид Йовчев и Павлин Петрунов. Сценографията и костюмите са на Даниела Олег Ляхова, а музиката е на Калин Николов.

"Ръкомахане в Спокан" е представление с препоръчителен родителски контрол. Не е подходящо за деца под 16-годишна възраст заради многото жаргонни думи в текста на ирландеца. Това е последната засега пиеса на Мартин Макдона. Премиерата й е била миналата година на Бродуей като главната роля е изпълнявал Кристофър Уокън. Явор Гърдев отдавна харесва текстовете на Макдона и следи всичко, което той пише. Режисьорът казва: "Има няколко живи драматурзи, които следя, защото съм предварително сигурен, че това, което напишат, ще бъде най-малкото, в някаква степен, интересно за мен. Драматургът, който на секундата гледам да прочета след като излезе негова нова пиеса, е Мартин Макдона. Той има уникален, персонален стил, който винаги ражда някаква пиеса или пък сценарий за филм, които са напълно неповторими и са негова запазена марка".

"Ръкомахане в Спокан" е комична, но и драматична пиеса. Историята се завърта около изгубената на младини лява ръка на главния герой, която той не спира да търси. За сюжета Явор Гърдев допълва: "Това е един абсурден сюжет. Едновременно с това той провокира едни доста силни мотивации във всички, които участват в него, особено в главния герой. Този човек се намира в някаква нелепа ситуация, едновременно с това никой не го взима достатъчно на сериозно, а той самият изключително много държи да намери ръката си. Не мога да ви кажа дали това се случва, защото това е работата в пиесата - докъде ще се стигне. Всъщност се стига до много неочаквани работи и до много неочаквани разкрития, свързани с ръката, с този човек, с неговото минало. Но във всички случаи това са разкрития, предполагащи дълбок размисъл в посока на това, че човешките идентичности днес много силно се формират от външно подадени клишета - или от медийни, или от изкуството. Те така дълбоко навлизат в съзнанието ни, че ние започваме да се самоизмисляме по формата на тези клишета. И границата между виртуално и реално започва силно да се размива".

Препоръчителен родителски контрол за новия спектакъл на Явор Гърдев
netinfo

За централния образ в новия си спектакъл Явор Гърдев е избрал Иван Бърнев, защото: "Ходът с Иван Бърнев е ход на превъплъщението. В случая разпределението не е било правено по традиционния начин - съответния манталитет и амплоа на актьора да са близки до персонажа му. Напротив - разпределението е по един, според мен, доста по-интересен в театъра, а и в киното метод - да няма такива очевидни сходства между написания персонаж и актьора, а да се предположи, че такива могат да възникнат по особено интересен начин тъкмо защото е така. Това е много интересна роля на Иван Бърнев. Интересни са ролите и на останалите актьори, които участват - на Леонид Йовчев, на Павлин Петрунов, на Теодора Духовникова".

Защо Народният театър отбелязва в афиша си, че това е спектакъл с препоръчителен родителски контрол? Явор Гърдев отговаря така: "Всъщност няма нищо толкова скандално. Има елементи на Grand Guignol, което е театър на ужаса, но те са толкова комични, че това се опровергава вътре в самата пиеса и не представлява особено страшно нещо. По-важното за мен беше да предупредя, че пиесата е написана, а и преведена, на един съвременен, актуален жаргон. Тя не представя на сцената висок език, а по-скоро език, който е характерен за този тип персонаж".

И след премиерата на "Ръкомахане в Спокан" Явор Гардев ще се върне към един друг текст на Мартин Макдона - пиесата "Пухеният", която той направи през 2004 година във Варненския театър. Сега режисьорът ще възстанови представлението на сцената на Театър 199. Първите спектакли са на 15 и 16 октомври.