/ iStock/Getty Images
Човечеството е очаровано от динозаврите, откакто най-накрая започнахме да приемаме, че драконите вероятно не са истински. Вместо огнедишащи крилати небесни зверове, ние почти сме приели, че фосилите на ужасните гущери са най-доброто, което можем да получим, заедно с различните медии, свързани с тях.

Ето защо винаги е вълнуващо, когато бъде открит нов вид динозавър, особено когато това отваря цяла зона за потенциални епизоди от "Джурасик свят". В този случай изследователи от Южна Америка са открили изцяло нов вид динозавър и дори са създали цифрово пресъздаване на това как според тях може да е изглеждал.

Според ScienceAlert изследователи от Фондацията за естествена история "Феликс де Азара" в Аржентина са открили нов динозавър, който са нарекли Jakapil kaniukura (или J. kaniukura). Този нов динозавър изглежда е живял през периода креда, който обикновено се оценява като период между 145 и 65 милиона години и завършва с изчезването на всички известни динозаври. Динозаврите от много късната креда са едни от най-известните в популярната култура, като например редуващият се героичен и/или злодейски Тиранозавър Рекс, стожерът на Крис Прат - Велоцираптор, и ботаникът на света на динозаврите - Трицератопс. Като цяло това поставя J. kaniukura в добра компания за другите зверове, сред които може да е живял в последния период от съществуването на динозаврите.

Възхитително е, че новият динозавър, известен като J. kaniukura, е бил малък, с тегло вероятно колкото на средна съвременна домашна котка. Според частичен скелет, намерен в провинция Рио Негро в Патагония, новият динозавър е бил брониран и е имал гребен от защитни шипове на гръбначния си стълб. В зряла възраст вероятно е бил дълъг около метър и половина и, ако се съди по клюна и мощните му зъби, е бил тревопасен, който се е хранел с твърди, дървесни растения.

Новият динозавър е принадлежал към група, наречена Thyreophora, която включва и други бронирани тревопасни животни като по-известния Stegasaurus.
Повечето представители на тази група са открити в Северното полукълбо, което прави откриването на J. kaniukura в Южна Америка интересно разширяване на територията, която са обитавали. Изглежда също така, че този нов динозавър е живял по-дълго в креда от северните си роднини, което поражда възможността в Южното полукълбо да има още неоткрити видове тиреофори.

Винаги си струва да се отбележи, че палеонтологията е изненадващо противоречива и дискусионна наука, като много изследователи не са съгласни с основните аспекти на биологията на динозаврите. Например животното, познато като бронтозавър, се превърна в основен елемент от изображенията на динозаври, но в крайна сметка беше обявено за подвид на апатозавъра, а след това отново беше обявено за отделен вид след допълнителни открития. По този начин всяко откриване на нов динозавър може да доведе до завладяващи нови прозрения за неговата биология, но може да претърпи редица промени с откриването на нови данни и вкаменелости. Поне засега, добре дошъл в клуба, J. kaniukura.