/ iStock/Getty Images
Нов вид беззъб динозавър, който имал само два пръста, бил покрит с пера и наподобявал гигантски папагал, е открит от екип учени от университета на Единбург, съобщи британският в. "Индипендънт".

Скелети на екземпляри от новооткрития вид, живял пред повече от 68 милиона години, са намерени при разкопки в пустинята Гоби в Монголия.

Създанието, наречено оксоко аварсан, достигало ръст от два метра и имало по два пръста на всеки от горните си крайници. Тези динозаври имали големи беззъби човки, наподобяващи тези на днешните папагали. Хранели се с растения и с други животни.

Учените изтъкват, че забележително добре запазените фосили предоставят първите доказателства за изчезването на пръсти от крайниците на динозаврите от род овираптори. Оксоко аварсан също като Ти-Рекс имал само два пръста, но всички останали представители на рода имали по три.

Откритието означава, че този род динозаври са еволюирали, за да променят храненето и начина си на живот.

"Оксоко аварсан са интересни, защото скелетите им бяха почти изцяло запазени и начинът, по който ги открихме, един до друг, показва, че младите са се движели заедно на групи", каза д-р Грегъри Фънстън, от факултета по геоложки науки в университета на Единбург. "Но по-важното е, че двата им пръста ни накараха да се вгледаме в начина, по който са се променяли крайниците им през периода на еволюция на овирапторите, което не е изследвано досега", добави той.

Овирапторите били силно адаптивни и това им е позволило да се променят в края на периода креда.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Роял съсайъти оупън сайънс". В него са участвали и изследователите от университета на Албърта и музея на динозаврите в Канада, от университета Хокайдо в Япония и от Монголската академия на науките.