/ ThinkStock/Getty Images
Специфична форма на протеин, предадена от неандерталците, предпазва от тежко протичане на Ковид-19, предаде Ройтерс, позовавайки се на канадско изследване, публикувано в електронната библиотека medRxiv.

Лекарствата, които повишават нивата на въпросния протеин, могат евентуално да помогнат за лечение на заболяването, според авторите му от Еврейската многопрофилна болница и университета "Макгил" в Монреал.

Протеинът, наречен OAS1, играе роля в реакцията на организма към вируси. Хората с по-високи нива на свързаната с неандерталците форма на OAS1 са по-неподатливи на Ковид-19. В случай че се заразят, те са изложени на по-нисък риск от хоспитализация, интубация и смърт, отбелязват изследователите.

"Тази защитна форма на OAS1 присъства при африканците на юг от Сахара, но се губи, когато предците на съвременните европейци мигрират от Африка. След това е въведена отново в европейското население чрез чифтосване с неандерталците, живели преди повече от 40 000", обяснява съавторът на изследването Брент Ричардс.

Предишно проучване свърза група гени, наследени от неандерталците, с вероятността от развитие на по-тежка форма на Ковид-19 и повишен риск от хоспитализация, припомня агенцията.

Сексът с неандерталци ни е осигурил първата защита от вируси

"Тези открития са допълнително свидетелство за ролята на неандерталското потекло в протичането на Ковид-19", казва Ричардс.