/ /iStock

LED технологията се използва за третиране на различни кожни проблеми, включително екзема, акне, псориазис и увреждания от слънцето в медицинска среда, съобщи Би Би Си.

Но пазарът на домашни LED устройства е на път да се превърне в огромна индустрия, като маските и други устройства се предлагат на цени до 2000 евро.

Тази технология използва светодиоди (LED), които стимулират кожните клетки при повтарящо се излагане.

Производителите на LED маски твърдят, че тези устройства могат да помогнат при акне, увреждания от слънцето и фини линии, но дали това е вярно?

Очаква се глобалният LED пазар да достигне 700 милиона евро до 2032 г. – което е почти два пъти повече от прогнозната стойност на технологии като Dyson Airwrap за същия период.

Как действа LED терапията?

Според д-р Джонатан Кентли, консултант дерматолог, LED технологията работи, като кожата абсорбира светлинна енергия, което предизвиква клетъчни промени чрез процес, наречен фотобиомодулация (PBM).

„Това стимулира образуването на нови кръвоносни съдове и кожни клетки, както и производството на повече колаген и еластин. PBM се използва и за лечение на акне, тъй като има противовъзпалителен ефект и намалява омазняването на кожата“, обяснява той пред Би Би Си.

Наскоро комплексно проучване на PBM установи, че са необходими още клинични изпитвания върху хора, за да се разбере напълно как работи тази технология.

NASA започна да изследва ефекта на LED светлината върху клетъчната регенерация през 90-те години, а медицинските LED устройства вече се използват от дерматолози от десетилетия, отбелязва д-р Кентли.

Но домашните LED маски са достъпни за потребителите само от около пет години и струват значително по-малко от медицинските устройства.

/iStock

Основните разлики между професионалните и комерсиалните LED устройства са в интензитета на светлината, броя на светодиодите и разстоянието до кожата при употреба.

„Визуално интересни“, но дали са ефективни?

Според д-р Жюстин Клук, дерматолог, специализиран в лечението на акне, домашните LED маски „изглеждат обещаващи“, но производителите спекулират относно ефективността им.

„Не вярвам, че са проведени клинични изпитвания, които да покажат дали домашните LED маски предлагат същата доза терапия, както устройствата в клиники или болници. Не разполагаме с достатъчно изследвания с голям брой участници и дългосрочни тестове, за да сме сигурни в резултатите. Така че вярвам, че ползите от тези маски вероятно са скромни.“, заяви тя.

Пазарът за грижа за кожата съставлява почти половината от световните продажби в индустрията за красота и се очаква да расте по-бързо от секторите за грижа за косата, грим и парфюмерия.

Тази тенденция се засилва от поколенията Z (родени между 1995-2009) и поколението Alpha (родени след 2010 г.), чийто интерес към козметичната грижа е подхранван от социалните мрежи.

„Виждам, че интересът към домашните разкрасителни процедури нарасна значително след COVID-19“, споделя д-р Клук.

Тя вярва, че „визуално интересният“ ефект на LED маските ги прави привлекателен продукт за онлайн продажба.

„Когато хората виждат други да носят червени LED маски, докато гледат телевизия, това буди любопитство.“

„Във всяка втора консултация през последните шест месеца ме питат за LED маските.“

В социалните мрежи като TikTok могат да се намерят стотици видеа, в които потребители показват резултатите си след използване на LED маска.

Какво казват потребителите?

29-годишната Натали О'Нийл споделя, че е започнала да използва LED маска „от любопитство“, а не за да лекува акне или друг проблем.

„Забелязах промяна в кожата си след няколко седмици и усетих, че предотвратява появата на пъпки много добре.“

Тя добавя, че маската е помогнала да се изравни тена ѝ и да избледнеят белези по-бързо.

О'Нийл подчертава, че не е платена за промотиране на определен продукт и че използва маската като допълнение към редовната си грижа за кожата.

„Клиничната LED терапия не може да се сравнява директно с домашните маски, но съм наясно с това и имам реалистични очаквания.“

/iStock

Една от причините LED маските да са толкова популярни е, че са лесни за употреба, което ги прави достъпни за повече потребители.

Бъдещето на LED маските

Лорънс Нюман, главен изпълнителен директор на CurrentBody, чиято домашна LED маска е една от най-продаваните в света, вярва, че технологията ще става все по-популярна.

Той започва да продава професионално оборудване за клиники преди повече от 25 години, а през 2009 г. започва разработването на домашна LED маска, която пуска на пазара десет години по-късно.

„Виждаме, че хората я използват за 10 минути и веднага след това кожата изглежда по-свежа.“

Според него жените все повече се ориентират към неинвазивни козметични процедури и търсят алтернативи на ботокс и филъри.

Нюман твърди, че маските, които продава, използват същата технология като медицинските устройства, като отговарят на минималните стандарти за дължина на вълните на светлината.

Той подчертава, че пазарът на домашни LED устройства все още е в ранен етап, но потребителите започват да осъзнават ползите и ограниченията му.

„Това е голяма инвестиция“

Д-р Кентли обяснява, че PBM се смята за безопасна технология, дори при по-високи нива на интензивност.

Той обаче предупреждава, че са необходими още проучвания, за да се разбере напълно механизмът на действие.

/iStock

„Много от изследванията са малки, не са стандартизирани и често са финансирани от производителите, което затруднява правенето на ясни заключения.“

Той съветва купувачите да избират сертифицирани устройства с висока плътност на LED диодите за по-ефективно проникване на светлината в кожата.

„Това е сериозна сума пари, която може да се вложи в добра рутина за грижа за кожата или ефективно лечение, ако проблемът е по-сериозен, като акне, в добър режим на предписание и промени в начина на живот, но е много малко вероятно продукта да бъде достатъчен сам по себе си“, предупреди той.

БГНЕС