Когато шоубизнесът инвестира в Силициевата долина
Когато шоубизнесът инвестира в Силициевата долина / снимки: Reuters

Джъстин Бийбър (на снимката в текста) по-скоро има навика да се появява на кориците на жълтите списания. Този месец идолът на тийнейджърките обаче е на корицата на едно от списанията с най-голяма тежест във финансовия свят - американското "Форбс".

Бийбър е едва на 18 години и има тригодишна музикална кариера зад гърба си. Той спечели десетки милиони долари от продажбата на дискове, от турнета и дори от свои парфюми. Но не заради този успех в музиката и шоубизнеса Бийбър е на корицата на "Форбс". Списанието насочи вниманието си върху певеца заради новата му авантюра на инвеститор. Бийбър реши да вложи част от печалбите си в компании, и то не от най-малките. Сред тях са например шведският сайт за слушане на музика онлайн Spotify. Бийбър инвестира също пари в онлайн платформа за съобщения, в приложение за мобилни телефони, препоръчващо ресторанти, филми или книги, както и в компания, пускаща на пазара онлайн игри. Сега Бийбър може да инвестира средства и във Viddy - приложение за споделяне на видеоклипове, на което вече предсказват съдба, подобна тази на Instagram, придобит миналия месец от Facebook за един милиард долара.

Джъстин Бийбър не е единственият от шоубизнеса, хвърлил око на Силициевата долина. Рокерът Боно, фронтмен на групата Ю Ту, се превърна във водеща новина този уикенд след излизането на Фейсбук на борсата. В края на 2009 година Боно купи 2,3 процента от капитала на социалната мрежа чрез инвестиционния си фонд Elevation Рartners. Този дял му струваше 90 милиона долара, но след излизането на Facebook на борсата цената му скочи на 1,5 милиарда долара.

Когато шоубизнесът инвестира в Силициевата долина
netinfo

Актьорът Аштън Къчър също може да бъде посочен за пример в тази насока. Той си изгради репутация в социалните мрежи, като стана първият потребител на Twitter, сдобил се с над 1 милион последователи. Днес той се превръща в стълб на привличането на капитали, по-специално в Европа, където е инвеститор в платформата за споделяне на музика Soundcloud и в онлайн пазара на туристически дейности и услуги Gidsy. Тези инвестиции се прибавят към инвестициите, направени от актьора в едни от най-обещаващите за момента компании като Flipboard, Path, Zaarly и Airbnb.

Актьорът Тоби Макгуайър, по известен на екрана като Спайдърмен, инвестира в приложение за споделяне на снимки за мобилни телефони, наречено Mobli. В него инвестиции има и Леонардо ди Каприо.

За тези възникващи бизнес компании знаменитостите не са прости инвеститори. Тяхната слава трябва да помогне за привличането на клиенти към услугите, предлагани от компаниите. Това е най-важната неотложна цел за всички интернет услуги, които се развиват в една глобална мрежа, ставаща все по-социална. Първата подобна мрежа, която възприе тази тактика, бе ASmallWorld в средата на 2000-те години. Предшественик на Facebook, тази социална мрежа беше достъпна само чрез покана, но всеки мечтаеше да попадне в нея,защото всички знаеха, че там е регистриран Леонардо ди Каприо.

За сайта Spotify, който сега организира ново набиране на средства, да има за свой инвеститори творци означава да бъдат улеснени връзките му със света на звукозаписните студия, от които той зависи в голяма степен. В този сайт акционер между другото е и Шон Паркър, лошото дете на интернет, но преди всичко съосновател на Napster. По същия начин прохождащата компания Turntable.fm предложи на рапъра Кание Уест и на поп дивата Лейди Гага да инвестират в нейната услуга за споделяне на музика.

Неотдавна групата Specific Мedia привлече на своя страна капитала на певеца Джъстин Тимбърлейк, за да купи социалната мрежа Myspace от Рупърт Мърдок. "Щастливи сме да се съюзим с някой толкова талантлив като Джъстин Тимбърлейк и с неговата визия за преобразяването на Myspace", заявиха тогава шефовете на Specific Мedia.

Защото залогът за творците е също и в това да участват в обновяването на икономическите модели, които ще дадат живот на утрешните таланти. (БТА)