Трябва ли да се въведе задължителен изпит за управление на МПС за възрастните хора? Този въпрос се поставя все по-често и в Германия. Резултатите от проучване, проведено в Япония, показват, че отговорът по-скоро е "да", съобщи "Дойче Веле".
Фактор ли е възрастта при шофиране? Имат ли годините значение, когато сме зад волана?
Вярно е, че по-възрастните шофьори често се оказват участници в автомобилни произшествия. Затова и мнозина се питат: трябва ли техните способности да управляват сигурно автомобил да бъдат проверявани, примерно чрез задължителни тестове.
Проучване в Япония, за което разказва АРД, показва, че въвеждането на изпит за тази възрастова група шофьори наистина води до по-малко произшествия по пътищата.
Анализирани са били данни на полицията за ПТП-та, станали в Япония между юли 2012 и декември 2019 година с участие на водачи над 70-годишна възраст. За този период са се случили общо 602 885 произшествия с шофьори в тази възрастова група.
Със законови промени през март 2017 година са въведени задължителни когнитивни тестове за по-възрастните водачи. Така при установяването, примерно на деменция, свидетелството за управление на МПС вече е можело да бъде отнемано на такива водачи. Това пък е довело до спад на броя на произшествията сред мъжете шофьори. Корелацията не е толкова ясно изразена при жените зад волана, посочват още от АРД.
Дебатът в Германия
От Клуба на германските автомобилисти (ADAC) посочват, че възрастта на водачите не е фактор за шофирането и съответно критикуват идеята за подлагане на тестове на по-възрастните водачи на МПС.
Статистиката не показва нищо подобно, а решаващи остават здравословното състояние и опитът зад волана, уверяват от автомобилния клуб, цитиран от АРД. ADAC предупреждава също така, че разработените изпитни процедури могат да доведат до погрешното отнемане на шофьорски книжки, поради което ги отхвърлят.
За шефа на Изследователския център за пътни произшествия UDV Зигфрид Брокман по-възрастните водачи са също толкова рискова група, колкото и младите шофьори между 18 и 24 години. В момента обаче не съществува проблем с прекомерен брой ПТП-та, причинени от тях, тъй като хората над 75-годишна възраст много по-рядко имат шофьорска книжка и карат по-малко. Това важи особено за жените в напреднала възраст, се казва още в публикацията на АРД.
Задължителна пререгистрация?
Брокман призовава за задължителна пререгистрация на по-възрастните водачи. При съответния тест пенсионерът може, например, да бъде придружаван и оценяван от експерт, докато първият кара автомобил в продължение на 45 минути. Изпитваните ще бъдат информирани за способността им за шофиране. На следващия етап те, в зависимост от оценката, ще трябва сами да вземат решение дали искат да върнат книжката си или не. Но пререгистрацията не бива автоматично да се свързва с отнемането на свидетелството за управление, защото това би довело до много погрешни решения, дори и само заради нервност.
Лекарите да докладват при съмнения?
Наскоро бе обсъден и алтернативен модел - въвеждане на задължително докладване от страна на лекарите на хора, които вече не са в състояние да карат превозни средства, припомнят още от АРД. Това би било приложимо както за по-възрастните, така и за тежко болните. Въпросът е кога точно докторите ще са длъжни да съобщават за пациенти със затруднения.
Мнозина са против задължителното докладване, защото то би нарушило лекарската тайна. След решение на Федералния върховен съд от 1968 г. лекарите имат право да съобщават на властите за хора, които не са в състояние да шофират. Но това се отнася само за изключителни случаи и ако съществува непосредствена опасност. Медицинските лица са длъжни първо да информират пациента за състоянието му, както и за свързаните с това рискове при каране.
Фактор ли е възрастта при шофиране? Имат ли годините значение, когато сме зад волана?
Вярно е, че по-възрастните шофьори често се оказват участници в автомобилни произшествия. Затова и мнозина се питат: трябва ли техните способности да управляват сигурно автомобил да бъдат проверявани, примерно чрез задължителни тестове.
Проучване в Япония, за което разказва АРД, показва, че въвеждането на изпит за тази възрастова група шофьори наистина води до по-малко произшествия по пътищата.
Анализирани са били данни на полицията за ПТП-та, станали в Япония между юли 2012 и декември 2019 година с участие на водачи над 70-годишна възраст. За този период са се случили общо 602 885 произшествия с шофьори в тази възрастова група.
Със законови промени през март 2017 година са въведени задължителни когнитивни тестове за по-възрастните водачи. Така при установяването, примерно на деменция, свидетелството за управление на МПС вече е можело да бъде отнемано на такива водачи. Това пък е довело до спад на броя на произшествията сред мъжете шофьори. Корелацията не е толкова ясно изразена при жените зад волана, посочват още от АРД.
Дебатът в Германия
От Клуба на германските автомобилисти (ADAC) посочват, че възрастта на водачите не е фактор за шофирането и съответно критикуват идеята за подлагане на тестове на по-възрастните водачи на МПС.
Статистиката не показва нищо подобно, а решаващи остават здравословното състояние и опитът зад волана, уверяват от автомобилния клуб, цитиран от АРД. ADAC предупреждава също така, че разработените изпитни процедури могат да доведат до погрешното отнемане на шофьорски книжки, поради което ги отхвърлят.
За шефа на Изследователския център за пътни произшествия UDV Зигфрид Брокман по-възрастните водачи са също толкова рискова група, колкото и младите шофьори между 18 и 24 години. В момента обаче не съществува проблем с прекомерен брой ПТП-та, причинени от тях, тъй като хората над 75-годишна възраст много по-рядко имат шофьорска книжка и карат по-малко. Това важи особено за жените в напреднала възраст, се казва още в публикацията на АРД.
Задължителна пререгистрация?
Брокман призовава за задължителна пререгистрация на по-възрастните водачи. При съответния тест пенсионерът може, например, да бъде придружаван и оценяван от експерт, докато първият кара автомобил в продължение на 45 минути. Изпитваните ще бъдат информирани за способността им за шофиране. На следващия етап те, в зависимост от оценката, ще трябва сами да вземат решение дали искат да върнат книжката си или не. Но пререгистрацията не бива автоматично да се свързва с отнемането на свидетелството за управление, защото това би довело до много погрешни решения, дори и само заради нервност.
Лекарите да докладват при съмнения?
Наскоро бе обсъден и алтернативен модел - въвеждане на задължително докладване от страна на лекарите на хора, които вече не са в състояние да карат превозни средства, припомнят още от АРД. Това би било приложимо както за по-възрастните, така и за тежко болните. Въпросът е кога точно докторите ще са длъжни да съобщават за пациенти със затруднения.
Мнозина са против задължителното докладване, защото то би нарушило лекарската тайна. След решение на Федералния върховен съд от 1968 г. лекарите имат право да съобщават на властите за хора, които не са в състояние да шофират. Но това се отнася само за изключителни случаи и ако съществува непосредствена опасност. Медицинските лица са длъжни първо да информират пациента за състоянието му, както и за свързаните с това рискове при каране.