На витражи в храмове в Германия и Франция ясно се разпознава образът на Адолф Хитлер. Някои от тях датират от годините на националсоциализма, други са изрисувани по-късно, пише Deutsche Welle.
Град Вайл дер Щат, в който е роден известният астроном и математик Йохан Кеплер, е разположен в югозападна Германия и има почти 20 000 жители. Недалеч от музея на Кеплер се намира католическата черква "Св. Св. Петър и Павел", а в нея - витраж, на който ясно може да се разпознае Адолф Хитлер.
Хитлер като персонификация на злото
Витражът е от 1939/40-а година и е част от по-голяма композиция, представяща сцени от живота на Христос. Най-горе вдясно е изобразено изкушението, при което дяволът поставя на изпитание вярата на Исус. Авторът ЙоКарл Хубер е придал на дявола, който е облечен в жълто, чертите на Хитлер. Жълтият цвят е символ на завист и собственическо чувство.
Повечето посетители реагират на изобразяването на Хитлер като персонификация на злото с интерес и прагматизъм, разказва пасторът Антон Грубер. "Мнозинството може добре да го оцени и да го разбере." Авторът не е оставил коментара за произведението си. Затова може само да се предполага, че е искал да изобрази Хитлер като дявола на времето си.
Подобно произведение може да бъде интерпретирано единствено в контекста на обстоятелствата, в които е създадено, обяснява пасторът. "На автора ЙоКарл Хубер му е била наложена забрана да работи и през 1936 година творбите му са били заклеймени като упадъчни от националсоциалистите. Той намерил убежище в черквата при тогавашния пастор Аугуст Ул, който му възложил обновяването на храма“, разказва Грубер. Пастор Ул открито се противопоставял на нацисткия режим в проповедите си, поради което от Гестапо често посещавали дома му.
Спорните творби и тяхната биография
За историка Михаел Кудерна няма никакво съмнение, че "витражът представлява еднозначен и смел акт срещу националсоциализма и неговия фюрер". В новата си книга, посветена на изображенията на Хитлер в църквите, той описва как е открил пет избражения на Хитлер в храмове, създадени преди 1945 година, и девет, които са датирани от по-късни времена. При всяка от петте по-ранни творби обаче не може да се твърди със 100-процентова сигурност, че на нея е изобразен именно Хитлер. "Изобразяването на Хитлер в църкви след войната не е било толкова проблематично, колкото преди 1945 година, когато хората са се страхували от репресии", обяснява Кудерна.
При творбите след 1945-а година е относително ясно, че те представят именно Хитлер - в повечето случаи като мъчител или злодей, който се пържи в ада.
Кудерна започва проучванията си преди 20 години, когато открива изображение на Хитлер в църквата във френския град Васпервилер. То се оказва създадено след 1945 година и представя библейска сцена от Стария завет: Рахел, дъщерята на Лабан, краде домашните идоли на баща си. Авторката Габриеле Кютемайер е изрисувала единия от идолите с лицето на Хитлер, за което си има обяснение: "Баща ѝ е бил решителен противник на нацистите, бил е задържан от Гестапо. Тя неведнъж чувала от него, че германците се кланят на фалшиви идоли. Това я е подтикнало да пресъздаде тази връзка в своята творба", разказва Кудерна.
След войната подобни изображения будят смущение
Друго от изображенията, открити от Кудерна, е представяло Хитлер заедно с президента Хинденбург, но след 1945 година е било премахнато. "На подобни изображения започва да се обръща по-голямо внимание със закъснение. След войната за тези неща не се говори с охота, и то от всички страни. Изображенията на Хитлер будят неудобство и това води дотам, че тези творби или са били укрити от срам, или пък са били директно нападани“, казва Кудерна.
Историкът разказва за един случай в Мюнхен - където Хитлер бил изобразен като мъчител. "Малко след това изображението е било напръскано с мастило". След това то е поставено зад решетка - за да не се стига до конфронтации. Същият автор направил и витраж в Ландсхут, на който са изобразени Хитлер, Гьобелс и Гьоринг, отново като мъчители. "Това произведение бе обект на спорове в продължение на години", споделя Кудерна.
След войната американците първо настоявали творбата да се премахне, но след като разбрали, че през последните седмици на войната авторът бил част от съпротивата, тутакси погледнали на нещата по съвсем различен начин. "Това показва, че този вид произведения не трябва просто да се премахват, тъй като чрез тях по-добре може да бъде възприето миналото. Дори това да е трудно, защото много неща и до днес остават неосъзнати."
Хитлер се появява по стените и витражите на църквите и днес
"Изображенията, възникнали по време на националсоциализма, са свидетели на времето", казва пасторът Антон Грубер. "В моята църква има неща от 1500-а, 1750-а, от 1939/1940-а, но и произведения от 2020-а."
В църквата във Вайл дер Щат има и съвсем ново изображение на Хитлер от 2018 година. Встрани от олтара Исус Христос е представен като шут, а зад него има цяла група шутове с повече или по-малко известни физиономии - включително Доналд Тръмп и Хитлер. Пасторът Антон Грубер казва: "За мен е важно хората да видят картината, да се замислят и да си зададат въпроса - къде ли би било моето място в тази група от шутове?".
За Милан Кудерна това изображение на Хитлер е най-странното от всички , на които е попаднал. "Забавно и хубаво е, но всеки зрител трябва да се замисли", казва историкът. Самият той до днес се пита дали изображението не омаловажава образа на Хитлер и извършеното от него. Пастор Грубер оставя интерпретацията и оценката на посетителите на църквата.
Град Вайл дер Щат, в който е роден известният астроном и математик Йохан Кеплер, е разположен в югозападна Германия и има почти 20 000 жители. Недалеч от музея на Кеплер се намира католическата черква "Св. Св. Петър и Павел", а в нея - витраж, на който ясно може да се разпознае Адолф Хитлер.
Хитлер като персонификация на злото
Витражът е от 1939/40-а година и е част от по-голяма композиция, представяща сцени от живота на Христос. Най-горе вдясно е изобразено изкушението, при което дяволът поставя на изпитание вярата на Исус. Авторът ЙоКарл Хубер е придал на дявола, който е облечен в жълто, чертите на Хитлер. Жълтият цвят е символ на завист и собственическо чувство.
Повечето посетители реагират на изобразяването на Хитлер като персонификация на злото с интерес и прагматизъм, разказва пасторът Антон Грубер. "Мнозинството може добре да го оцени и да го разбере." Авторът не е оставил коментара за произведението си. Затова може само да се предполага, че е искал да изобрази Хитлер като дявола на времето си.
Подобно произведение може да бъде интерпретирано единствено в контекста на обстоятелствата, в които е създадено, обяснява пасторът. "На автора ЙоКарл Хубер му е била наложена забрана да работи и през 1936 година творбите му са били заклеймени като упадъчни от националсоциалистите. Той намерил убежище в черквата при тогавашния пастор Аугуст Ул, който му възложил обновяването на храма“, разказва Грубер. Пастор Ул открито се противопоставял на нацисткия режим в проповедите си, поради което от Гестапо често посещавали дома му.
Спорните творби и тяхната биография
За историка Михаел Кудерна няма никакво съмнение, че "витражът представлява еднозначен и смел акт срещу националсоциализма и неговия фюрер". В новата си книга, посветена на изображенията на Хитлер в църквите, той описва как е открил пет избражения на Хитлер в храмове, създадени преди 1945 година, и девет, които са датирани от по-късни времена. При всяка от петте по-ранни творби обаче не може да се твърди със 100-процентова сигурност, че на нея е изобразен именно Хитлер. "Изобразяването на Хитлер в църкви след войната не е било толкова проблематично, колкото преди 1945 година, когато хората са се страхували от репресии", обяснява Кудерна.
При творбите след 1945-а година е относително ясно, че те представят именно Хитлер - в повечето случаи като мъчител или злодей, който се пържи в ада.
Кудерна започва проучванията си преди 20 години, когато открива изображение на Хитлер в църквата във френския град Васпервилер. То се оказва създадено след 1945 година и представя библейска сцена от Стария завет: Рахел, дъщерята на Лабан, краде домашните идоли на баща си. Авторката Габриеле Кютемайер е изрисувала единия от идолите с лицето на Хитлер, за което си има обяснение: "Баща ѝ е бил решителен противник на нацистите, бил е задържан от Гестапо. Тя неведнъж чувала от него, че германците се кланят на фалшиви идоли. Това я е подтикнало да пресъздаде тази връзка в своята творба", разказва Кудерна.
След войната подобни изображения будят смущение
Друго от изображенията, открити от Кудерна, е представяло Хитлер заедно с президента Хинденбург, но след 1945 година е било премахнато. "На подобни изображения започва да се обръща по-голямо внимание със закъснение. След войната за тези неща не се говори с охота, и то от всички страни. Изображенията на Хитлер будят неудобство и това води дотам, че тези творби или са били укрити от срам, или пък са били директно нападани“, казва Кудерна.
Историкът разказва за един случай в Мюнхен - където Хитлер бил изобразен като мъчител. "Малко след това изображението е било напръскано с мастило". След това то е поставено зад решетка - за да не се стига до конфронтации. Същият автор направил и витраж в Ландсхут, на който са изобразени Хитлер, Гьобелс и Гьоринг, отново като мъчители. "Това произведение бе обект на спорове в продължение на години", споделя Кудерна.
След войната американците първо настоявали творбата да се премахне, но след като разбрали, че през последните седмици на войната авторът бил част от съпротивата, тутакси погледнали на нещата по съвсем различен начин. "Това показва, че този вид произведения не трябва просто да се премахват, тъй като чрез тях по-добре може да бъде възприето миналото. Дори това да е трудно, защото много неща и до днес остават неосъзнати."
Хитлер се появява по стените и витражите на църквите и днес
"Изображенията, възникнали по време на националсоциализма, са свидетели на времето", казва пасторът Антон Грубер. "В моята църква има неща от 1500-а, 1750-а, от 1939/1940-а, но и произведения от 2020-а."
В църквата във Вайл дер Щат има и съвсем ново изображение на Хитлер от 2018 година. Встрани от олтара Исус Христос е представен като шут, а зад него има цяла група шутове с повече или по-малко известни физиономии - включително Доналд Тръмп и Хитлер. Пасторът Антон Грубер казва: "За мен е важно хората да видят картината, да се замислят и да си зададат въпроса - къде ли би било моето място в тази група от шутове?".
За Милан Кудерна това изображение на Хитлер е най-странното от всички , на които е попаднал. "Забавно и хубаво е, но всеки зрител трябва да се замисли", казва историкът. Самият той до днес се пита дали изображението не омаловажава образа на Хитлер и извършеното от него. Пастор Грубер оставя интерпретацията и оценката на посетителите на църквата.